- Jak co roku, przed rozpoczęciem sezonu zimowego sprawdzamy sprzęt, którego nasi wykonawcy będą używali do prowadzenia zimowych działań. Weryfikujemy też wymagane ilości zgromadzonych środków, stosowanych, aby przeciwdziałać skutkom zimy – mówi Piotr Różewicz, dyrektor operacyjny Ekosystemu.
Utrzymanie zimowe dróg odbywa się w czasie od 1 listopada do 31 marca 2023 roku. Na wspomniane 1 140 km składają się szosy krajowe nr 94 i 5, wojewódzkie, powiatowe i gminne, po których prowadzona jest komunikacja zbiorowa. To także szosy o znaczącej roli komunikacyjnej na obszarze dzielnicy czy też osiedla lub stanowiące dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej.
Zimowym utrzymaniem objęte są też: chodniki i ciągi pieszo-rowerowe o powierzchni 1 844 057 mkw., parkingi (101 lokalizacji) o powierzchni 134 475 mkw., wydzielone ścieżki rowerowe (189 623 mkw.), a także 1 827 przystanków komunikacji zbiorowej.
Standardowo prace wykonywane w ramach sezonu zimowego dotyczą prowadzenia „akcji zima”, czyli oczyszczania pasa drogowego w technologii zimowej (zapobieganie i likwidowanie gołoledzi, zlodowacenia lub śliskości, usuwanie śniegu). To także prace zamienne, wykonywane wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie wymagają prowadzenia prac w technologii zimowej. Polegają one na mechanicznym oraz ręcznym oczyszczaniu jezdni oraz pasa drogowego (wydzielonych ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, przejść podziemnych, zieleńców, przystanków).
Częstotliwość wykonywania usług w technologii zamiennej jest różna, a największa w okolicy Rynku i na Starym Mieście. Dodajmy, że za zimowe utrzymanie dróg wewnętrznych, osiedlowych, zakładowych czy placów przed dworcami kolejowymi i autobusowymi odpowiedzialni są zarządcy terenu. Podobnie jest w przypadku usuwania śniegu i likwidowania śliskości na chodnikach przyległych nieruchomości. WK