Sale integracji sensorycznej powstały w 32 placówkach (w trzech z nich są dwa takie pomieszczenia). Przeznaczone są dla dzieci m.in. ze zdiagnozowanym autyzmem, zespołem Aspergera, ADHD czy różnymi niepełnosprawnościami i dysfunkcjami.
Gabinety mają średnio 20-30 mkw. i wyposażone są w nowoczesne, posiadające niezbędne atesty przyrządy. To m.in. zabawki i klocki o różnej strukturze, piłki, drabinki, huśtawki, domki wyciszające i inne urządzenia stymulujące poszczególne zmysły.
- Terapia sensoryczna wspiera rozwój poznawczy, w tym koncentrację, pamięć, logiczne myślenie czy umiejętność rozwiązywania problemów. Ma za zadanie m.in. nauczyć odpowiednich reakcji na bodźce, które dotychczas były błędnie odczytywane przez dzieci. Oczywiście wszystko to realizowane będzie w formie zabawy, adekwatnie do potrzeb danej osoby - mówi Ewa Lipska-Urbaniak, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 9 przy ul. Krakowskiej.
Nowe sale powstały w przedszkolach, zespołach szkolono-przedszkolnych, do których uczęszcza najwięcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz we wszystkich pięciu poradniach psychologiczno-pedagogicznych w mieście.
W roku szkolnym 2022/23 wrocławskim uczniom wystawiono aż 4 tys. orzeczeń (to o około 40% więcej niż w roku szkolnym 2021/2022) o potrzebie kształcenia specjalnego. Dane za rok szkolny 2023/2024 będą znane jesienią.
– Nowoczesna placówka oświatowa to nie tylko mury i infrastruktura wokół. To także zapewnienie bezpieczeństwa, opieki oraz potrzeb edukacyjnych - także dzieciom z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami. Dlatego m.in. uruchamiamy kilkadziesiąt nowych oraz doposażamy już istniejące w naszych placówkach sale sensoryczne - mówi Marcin Miedziński z Departamentu Edukacji UMW.
Od września takie sale uruchomione zostaną m.in. w przedszkolu integracyjnym nr 35, które mieści się w dwóch budynkach. Ćwiczenia prowadzić będzie wyspecjalizowana kadra.
- Dzieci podczas ćwiczeń przede wszystkim się bawią. Maluchy często nie zauważają nawet, która konkretnie dysfunkcja jest ćwiczona. Pewnie dlatego tak chętnie wracają na zajęcia – podkreśla Sylwia Machelska, terapeutka integracji sensorycznej, pedagog specjalny w Przedszkolu nr 35.