Szkoły i biznes wiele łączy, choć nie wszyscy tak uważają. Jedną z barier przed nawiązywaniem współpracy z biznesem, w opinii nauczycieli i dyrektorów, jest m.in. przekonanie, że cele przedsiębiorstw są nie do pogodzenia z celami szkoły. Wśród innych barier wymienia się również brak czasu, kwestie biurokratyczne, brak doświadczenia we współpracy z biznesem i, co najmniej zrozumiałe, brak dostrzegania korzyści płynących ze współpracy z biznesem.
- Listę powyższych powodów zapewne można wydłużyć. Ale czy trzeba? I czy są to powody, które powinny blokować szkoły przed otwarciem się na biznes. Wydaje się, się wręcz przeciwnie. Podstawową rolą szkoły jest przygotowanie ucznia do tego, by poradził sobie w przyszłości. Nie można zrobić tego w oderwaniu od kontekstu społecznego i gospodarczego, którego niezwykle znaczącym twórcą jest środowisko biznesowe – przekonują nas we Wrocławskim Parku Technologicznym.
Współpraca szkół z biznesem może przynieść szereg korzyści dla obu stron oraz dla całych społeczności z nim związanych. By w pełni wykorzystać jej potencjał, szkoły muszą spojrzeć na współpracę np. z lokalnymi przedsiębiorcami szerzej niż jak na zwykły sponsoring nagród czy przejazdu autokaru wycieczkowego.
Raport „Odpowiedzialni za przyszłość” pokazuje, że środowisko biznesowe najchętniej chciałoby zaangażować się w budowę trwałych relacji ze szkołami m.in. poprzez: nawiązywanie partnerskich relacji z lokalnymi szkołami, rozwój programów mentoringowych pozwalających na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z uczniami i nauczycielami, zapewnienie praktyk zawodowych dla uczniów umożliwiających im zdobycie doświadczenia i wglądu w realia biznesu, organizowanie warsztatów i szkoleń dla nauczycieli w celu podnoszenia ich kompetencji, udział w inicjatywach społecznych dotyczących edukacji oraz uczestnictwo w wykładach, prelekcjach i spotkaniach, w których przedstawiciele biznesu mogą dzielić się swoimi inspiracjami z uczniami.
Biznes chce więcej niż przekazywania środków, jest przygotowany do dzielenia się swoją wiedzą, przekazywania umiejętności, sprawowania roli mentorów dla dzieci i młodzieży. Takie zaangażowanie to gwarancja rozwoju i przyszłości dobrej dla nas wszystkich. Dostęp do wiedzy i doświadczenia firm może wspierać rozwój osobisty i zawodowy nie tylko uczniów, ale też nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Od czego zacząć? Od dołączenia do Planu dla edukacji, który stworzył m.in. Wrocławski Park Technologiczny w ramach inicjatywy Projektujemy przyszłość. Edukacja!
Więcej na www.plandlaedukacji.pl.