Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Według badania „Odpowiedzialni za przyszłość”, które ukazało się w październiku tego roku, aż 75 procent ankietowanych przedstawicieli wrocławskiego biznesu stwierdziło, że szkoły powinny bardziej otworzyć się na współpracę. Ten sam odsetek badanych stwierdzi, że biznes powinien angażować się we wspieranie szkół.

Czy szkoły nawiążą bliższą współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami? Taki jest plan.

Szkoły i biznes wiele łączy, choć nie wszyscy tak uważają. Jedną z barier przed nawiązywaniem współpracy z biznesem, w opinii nauczycieli i dyrektorów, jest m.in. przekonanie, że cele przedsiębiorstw są nie do pogodzenia z celami szkoły. Wśród innych barier wymienia się również brak czasu, kwestie biurokratyczne, brak doświadczenia we współpracy z biznesem i, co najmniej zrozumiałe, brak dostrzegania korzyści płynących ze współpracy z biznesem.

- Listę powyższych powodów zapewne można wydłużyć. Ale czy trzeba? I czy są to powody, które powinny blokować szkoły przed otwarciem się na biznes. Wydaje się, się wręcz przeciwnie. Podstawową rolą szkoły jest przygotowanie ucznia do tego, by poradził sobie w przyszłości. Nie można zrobić tego w oderwaniu od kontekstu społecznego i gospodarczego, którego niezwykle znaczącym twórcą jest środowisko biznesowe – przekonują nas we Wrocławskim Parku Technologicznym.

Współpraca szkół z biznesem może przynieść szereg korzyści dla obu stron oraz dla całych społeczności z nim związanych. By w pełni wykorzystać jej potencjał, szkoły muszą spojrzeć na współpracę np. z lokalnymi przedsiębiorcami szerzej niż jak na zwykły sponsoring nagród czy przejazdu autokaru wycieczkowego.

Raport „Odpowiedzialni za przyszłość” pokazuje, że środowisko biznesowe najchętniej chciałoby zaangażować się w budowę trwałych relacji ze szkołami m.in. poprzez: nawiązywanie partnerskich relacji z lokalnymi szkołami, rozwój programów mentoringowych pozwalających na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z uczniami i nauczycielami, zapewnienie praktyk zawodowych dla uczniów umożliwiających im zdobycie doświadczenia i wglądu w realia biznesu, organizowanie warsztatów i szkoleń dla nauczycieli w celu podnoszenia ich kompetencji, udział w inicjatywach społecznych dotyczących edukacji oraz uczestnictwo w wykładach, prelekcjach i spotkaniach, w których przedstawiciele biznesu mogą dzielić się swoimi inspiracjami z uczniami.

Biznes chce więcej niż przekazywania środków, jest przygotowany do dzielenia się swoją wiedzą, przekazywania umiejętności, sprawowania roli mentorów dla dzieci i młodzieży. Takie zaangażowanie to gwarancja rozwoju i przyszłości dobrej dla nas wszystkich. Dostęp do wiedzy i doświadczenia firm może wspierać rozwój osobisty i zawodowy nie tylko uczniów, ale też nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Od czego zacząć? Od dołączenia do Planu dla edukacji, który stworzył m.in. Wrocławski Park Technologiczny w ramach inicjatywy Projektujemy przyszłość. Edukacja!

Więcej na www.plandlaedukacji.pl.

Źródła: Wrocław