Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Sala gimnastyczna zespołu szkolno-przedszkolnego przy ul. Asfaltowej we Wrocławiu zamieniła się w wielkie laboratorium. Uczniowie przeprowadzili doświadczenia, które pokazały jak niezwykłą substancją jest woda. Cały rok szkolny dla ponad 6 tysięcy wrocławskich drugoklasistów zapowiada się niezwykle ciekawie. Właśnie stali się nowymi studentami Akademii H2O.

Akademia wody we wrocławskiej szkole

Wrocław jako pierwszy w Polsce postawił na kompleksową edukację ekologiczną najmłodszych. W szkołach podstawowych w stolicy Dolnego Śląska każdy drugoklasista jest jednocześnie studentem Akademii H2O. Uczniowie dowiadują się m.in. skąd pochodzi woda na Ziemi, jaka jest różnica pomiędzy wodą słoną a słodką, czym jest susza, w jaki sposób retencjonować deszcz i dlaczego warto pić kranówkę. Taki program edukacyjny od podstaw przygotowało Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu, by uwrażliwiać na kwestie środowiskowe.

– Nie ma cenniejszej substancji na Ziemi niż woda. Od dostępności do niej zależy nasze życie. Troska o środowisko naturalne, w tym o zasoby wodne, to ważny temat. We Wrocławiu podchodzimy do niego odpowiedzialnie. Stawiamy na edukację, bo tylko dzięki świadomej postawie, nasze dzieci i wnuki będą miały szansę spowolnić kryzys klimatyczny. Właśnie o tym mówi Akademia H2O przygotowana przez MPWiK. Cieszę się, że podjęliśmy się edukacji ekologicznej na tak szeroką skalę jako pierwsze miasto w Polsce – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Akademia H2O stała się priorytetem w szkołach podstawowych stolicy Dolnego Śląska w ubiegłym roku szkolnym. Ukończyło ją już około 7 500 dzieci. W tym roku ponad 6000 wrocławskich drugoklasistów dołączyło do projektu i otworzyło karty pracy, a ich nauczyciele – scenariusze zajęć. Naukę wzbogacają plansze edukacyjne, komiksy, filmy i animacje. Materiały zostały oparte o podstawę programową nauk przyrodniczych dla klas 1-3 szkół podstawowych.

Pozycja edukacji klimatycznej w polskich szkołach jest słabo widoczna, natomiast już w 2015 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ wpisało ją na listę celów zrównoważonego rozwoju. Przed kolejnymi pokoleniami stoi konieczność odpowiadania na wyzwania współczesnego świata i szukanie metod łagodzenia kryzysu ekologicznego. Dobre wzorce płyną z Wrocławia, gdzie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji zaangażowało się w stworzenie kompleksowego projektu nauki szacunku do środowiska i zasobów wodnych.

– Edukacja ekologiczna to nie tylko nowy trend i moda, to nasz obowiązek. Branża wodociągowa jest ściśle związana ze środowiskiem naturalnym, z którego czerpiemy najcenniejszy surowiec jakim jest woda. Czujemy się więc zobowiązani, by odwdzięczyć się naturze. Robimy to, edukując. Wierzymy, że Akademia H2O sprawi, że wrocławskie dzieci staną się ambasadorami szacunku do środowiska w świecie – mówi Marcin Garcarz, wiceprezes MPWiK.

Autorzy projektu rozumieją, że niezbędne jest wspieranie poczucia odpowiedzialności za środowisko wśród najmłodszych mieszkańców Wrocławia, dlatego już w ubiegłym roku wprowadziło do szkół projekt. W tym roku Akademia H2O została wzbogacona o nowe materiały, które można znaleźć na stronie internetowej www.mpwik.wroc.pl/csr/edukacja/akademia-h2o/. Specjaliści z MPWiK mają świadomość, że praca na postawach wymaga czasu, a jej efekty są odroczone, dlatego już planują kolejne edycje projektu.

Tegoroczna inauguracja Akademii H2O zamieniła salą gimnastyczną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 25 przy ul. Asfaltowej w ogromne laboratorium. Drugoklasiści ubrani w białe fartuszki wspólnie z ekspertami z MPWiK zanurzyli się w świecie nauki, wykonując doświadczenia z wodą w roli głównej. – Działy się wielkie rzeczy. Dzieci eksperymentowały i doświadczały tego, co jest wpisane w DNA naszej placówki, czyli dowiedziały się, że trzeba chronić przyrodę. Im młodsze dzieci tym więcej potrzeba doświadczania i praktyki, bo przez to dzieci wyciągają najwięcej wniosków i dzięki temu uczą się – relacjonuje Dagmara Babczyńska, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 25 we Wrocławiu.

Uczniowie dowiedzieli się m.in. czy woda może nie ulegać grawitacji, dlaczego nie miesza się z olejem i jak działa łódź podwodna. Samodzielnie wykonali także lampę-lawę przy użyciu zaledwie kilku składników: oleju, wody, barwnika spożywczego i tabletki musującej. Wszystkie doświadczenia zostały szczegółowe omówione w sposób przystępny dla dzieci. Na podobnych zasadach działa całoroczny projekt Akademii H2O, który pokazuje, że nauka może być fantastyczną przygodą i pobudza chęć do poszukiwania wiedzy.

Projekt Akademia H2O jest realizowany już nie tylko w szkołach podstawowych we Wrocławiu. Sukces i popularność Akademii przełożyły się na zainteresowanie tym programem także ze strony innych samorządów. MPWiK dzieli się swoim know-how i udziela licencji na realizację projektu chętnym gminom, jednocześnie dopasowując materiały edukacyjne do potrzeb partnerów. Obecnie projekt realizują w swoich szkołach gminy: Czernica, Kąty Wrocławskie i Długołęka.

Źródła: MPWiK