To bardzo ważne badania. Są pełnym źródłem wiedzy o podróżach po Wrocławiu i okolicach. W 2024 roku są one dla magistratu szczególnie interesujące, bo pokażą jak zmieniało się przemieszczanie w związku z oddaniem strategicznych inwestycji transportowych takich jak: trasa tramwajowa przez Popowice czy na Nowy Dwór, Aleja Wielkiej Wyspy czy ruch po dokończeniu obwodnicy Leśnicy.
– Jednym z głównych składowych badań są wywiady ankietowe przeprowadzane z mieszkańcami w ich gospodarstwach domowych. Podczas nich zbiera się informacje o wszystkich podróżach jakie odbyli w dniu roboczym. W badaniu uczestniczy zazwyczaj około 1% losowo wybranych mieszkańców. Oznacza to, że kilka tysięcy osób biorących udział w ankietowaniu umożliwia poznanie pełnego obrazu tego w jakich godzinach, skąd, dokąd, jakimi środkami transportu i w jakim celu przemieszczamy się po Wrocławiu i okolicach – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Łącznie ankieterzy spotkają się z około 9 tysiącami osób. Będą wyposażeni w identyfikatory, ubrani w specjalne koszulki i kamizelki. Każdy będzie miał przy sobie kopię listu podpisanego przez prezydenta Jacka Sutryka uzasadniającego potrzebę przeprowadzenia tego badania. Ankieterzy będą odwiedzać mieszkańców w domach i mieszkaniach, ale także rozmawiać z nimi np. na przystankach.
Badania te przeprowadza się także za pomocą pomiarów liczby samochodów, rowerzystów i pieszych oraz liczby pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej. Kamery oraz obserwatorzy liczą pojazdy i podróżnych w kilkuset punktach pomiarowych, co pozwala na wierne odwzorowanie sytuacji transportowej na ulicach i w komunikacji zbiorowej w całym badanym obszarze.
– To dzięki KBR wiemy na przykład, że w 2018 r. 41% podróży wrocławianie odbywali samochodami osobowymi, a mieszkańcy gmin sąsiednich aż 66%, co przekładało się na ponad 240 tys. aut wjeżdżających codziennie do Wrocławia. Z kolei podróże wrocławian w prawie 28% stanowiły przejazdy komunikacją zbiorową, a podróże mieszkańców gmin ościennych jedynie w 14%. Znaczna część tych wszystkich podróży była związana z pracą, a więc były to codziennie obowiązkowe dojazdy – opisuje Monika Kozłowska-Święconek.
W czasie trwania KBR zdiagnozowane zostaną także najczęściej wybierane linie transportu zbiorowego, najbardziej oblegane odcinki tras tramwajowych, czy też stacje i dworce kolejowe z największą liczbą pasażerów. Wszystko to i wiele innych danych pozwoli na racjonalne i efektywne planowanie rozwoju transportu w mieście, jak na przykład korekty siatki połączeń komunikacji zbiorowej, lokalizację nowych parkingów P&R czy planowanie nowych inwestycji drogowych.
– Tegoroczne badania rozpoczynamy zaraz po świętach. Bardzo liczymy na zaangażowanie wrocławian. O postępach i kolejnych etapach będziemy informować na bieżąco, bo przed nami cała kampania informacyjna. Badania potrwają do końca roku szkolnego – mówił Bartłomiej Wiertel z ViaVistula, firmy która przeprowadzi badanie. Wyniki badań powinny być znane pod koniec tego roku.