Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Do 30 kwietnia potrwają konsultacje społeczne „Jakiej Strefy Czystego Transportu potrzebujemy?” Zabrać głos można odpowiadając na pytania w ankiecie, biorąc udział w dyskusjach na żywo albo wysyłając maila. To od nas zależy jakie samochody wpuścimy do centrum miasta i jak duże będzie to centrum, w którym powstanie Strefa Czystego Transportu.

To od nas zależy, jakie samochody wpuścimy do centrum miasta i jak duże to centrum będzie. Stawką jest czyste powietrze.

- Warto pamiętać, że wykluczając z ruchu ok. 10% najstarszych samochodów, ograniczymy emisję tlenków azotu pochodzącą z silników o ok. 20–25%, a cząstek stałych – o ok. 40–50%. Drugą istotną cechą wpływającą na poziom emisji jest rodzaj silnika – silniki dieslowskie ze względu na swoją konstrukcję i spalane paliwo produkują znacznie więcej tlenków azotu niż ich benzynowe odpowiedniki - tłumaczy Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.

By ograniczyć wjazd do miasta największych trucicieli, wprowadza się Strefy Czystego Transportu. Taką strefę (rozciągniętą na całe miasto) ma już Kraków, a wprowadza Warszawa. Wrocław jest trzeci w tym wyścigu po czyste powietrze. Ale pojawiają się pytania: jak duża powinna być ta strefa? Czy powinna obejmować np. tylko Rynek, czy też wielki obszar ograniczony np. śródmiejską obwodnicą miasta. I kolejne pytanie jakie auta nie powinny mieć wjazdu do strefy? Czy te, które spełniają normę Euro 1 (czyli właściwie wszystkie) czy może restrykcyjnie - tylko te od Euro 5 i więcej? I jeszcze jedno: od kiedy? To ostatnie pytanie jest dość proste - 2023 rok to czas konsultacji, w 2024 czas decyzji (ostatecznie o wprowadzeniu strefy zdecydują rajcy miejscy) a od 2025 strefa mogłaby zacząć obowiązywać.

Jeśli chodzi o pytania - jak duża powinna być strefa i jakie samochody powinny mieć zakaz wjazdu do niej - w 2022 roku przeprowadzono badania i zaproponowano warianty.

- Najsensowniejsze wydają się te „zrównoważone” rozwiązania. Według nich strefa powinna opierać się od północy na Odrze, czyli wjazd do strefy byłby przez m.in. most Trzebnicki i most Osobowicki, a na południu na wiadukcie kolejowym i Dworcu Głównym. Ten wariant obejmuje centrum miasta i tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla, gdzie dominują kamienice: Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część kojarzonego raczej z blokami osiedla Szczepin - wylicza Stefanicki.

Łącznie to obszar stanowiący ok. 6% powierzchni Wrocławia, zamieszkały przez prawie jedną czwartą (23%) zameldowanych w mieście osób.

Kto nie będzie mógł wjechać do strefy? Wariant zrównoważony zakłada, że w 2025 roku wprowadzone zostanie ograniczenie wjazdu do strefy dla samochodów benzynowych wyprodukowanych przed 2000 rokiem (26-letnie i starsze) oraz samochodów z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem. Potem z roku na rok kryteria będą się zaostrzać. Np. w 2032 roku z wjazdu do strefy zostaną wykluczone samochody benzynowe wyprodukowane przed 2010 rokiem oraz auta z silnikiem Diesla sprzed 2015 roku.

Czy to zbyt zachowawcze podejście? W końcu 22-letnie benzyniaki czy 16-letnie diesle to niezbyt wygórowane kryteria. A może strefa powinna być większa, by także mieszkańcy Biskupina, Borka czy Gaju byli nią objęci? O tym wszystkim przez cały kwiecień wrocławianie mogą porozmawiać.

Jak wziąć udział w konsultacjach?

Konsultacje trwają do 30 kwietnia (niedziela). 13 kwietnia (czwartek) o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie. Zaplanowane zostały też dwie debaty – pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia SCT i odbędzie się 18 kwietnia (wtorek) o 17.30, w czasie drugiej (26.04, środa, godz. 17.30) rozmowa dotyczyć będzie społecznych i ekonomicznych skutków wprowadzenia strefy. Miejsce debat – ODLOT. Strefa Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34. Można się też wypowiedzieć się za pomocą e- formularza dostępnego na stronie www.wroclaw.pl i wysłać go na adres h.achremowicz@edukacjakrytyczna.pl.

Źródła: Wrocław