Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Nie tylko Narodowe Forum Muzyki, autostradowa obwodnica miasta i most Rędziński, ale także nowe linie tramwajowe, szkoły, tabor MPK czy zazielenianie osiedli – to inwestycje zrealizowane dzięki dotacjom z Unii Europejskiej. Wrocław pozyskał przez 20 lat ponad 2,7 mld zł. Udało się zrealizować blisko 600 projektów.

Na Moderusy Gamma Wrocław otrzymał z UE 76 mln zł.

- Przynależność do UE to nie tylko korzyści, jakie płyną z aspektów społecznych, kulturalnych, czy prawnych. UE to największy na świecie, jednolity rynek, z którego czerpiemy także fundusze na rozwój miast i regionów, czyli na otoczenie, w którym żyjemy na co dzień. Można to zauważyć niemal na każdym kroku - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Powyższe dane dotyczą bezpośredniego wsparcia jakie uzyskał samorząd. A przecież jest wiele innych instytucji, uczelni i przedsiębiorców, którzy aplikowali, a następnie realizowali projekty samodzielnie. One także wpłynęły na rozwój stolicy regionu.

Od 2004 roku miasto zabiega o środki z UE we wszystkich możliwych obszarach. Dzięki dodatkowym funduszom miejski przewoźnik kupił kilkadziesiąt nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Ich dostawy cały czas trwają, a tylko na 46 Moderusów Gamma Wrocław otrzymał 76 mln zł.

Z pomocą UE miasto mogło przeprowadzić dwie budowy nowych tras tramwajowych. Jedna z nich mierzy ponad 7 km i zapewnia dojazd mieszkańcom Nowego Dworu do Rynku w 20 minut. Koszt zadania to 390 mln zł, z czego ponad 182 mln zł - dofinansowanie z UE.

- Niebawem będzie nas już milion, a to oznacza, że musimy ciągle rozwijać infrastrukturę transportu publicznego. Poza już zrealizowanymi trasami tramwajowymi (Nowy Dwór i Popowice) już teraz trwa projektowanie kolejnych. Priorytetem jest budowa torowiska z Sępolna na Swojczyce, gdzie przy okazji budowy nowych mostów zamontowaliśmy szyny. Jeśli uda nam się pozyskać dofinansowanie, tramwaje pojadą w tym kierunku już w 2026 roku – dodaje prezydent Sutryk.

Urząd projektuje już też ciągi torów wzdłuż osiedla Maślice oraz jest w blokach startowych, jeśli chodzi o budowę tramwaju na Jagodno –potrzebna jest zmiana w przepisach, które umożliwią przecięcie linii kolejowej z tramwajową.

Inwestowanie w edukację to kolejny element, na który Wrocław kładzie nacisk. Właśnie dlatego tak ważne było wybudowanie nowych placówek oświatowych przy ul. Asfaltowej, Białostockiej, czy Cynamonowej. Jednocześnie trwa projektowanie kolejnego obiektu dla ponad tysiąca uczniów przy ul. Zwycięskiej.

Wreszcie z unijnych środków miasto zrewitalizowało m.in. park Szczytnicki, park Staszica czy plac św. Macieja.

Źródła: Wrocław