Wrocławian z takim orzeczeniem jest około 16 tysięcy, jednak część z nich już wcześniej korzystała z przywilejów. Mianowicie ci, którzy nie skończyli 21 lat i wciąż się uczą lub są seniorami 65+, jeżdżą bezpłatnie.
- Aspekt społeczny, czyli ludzki i pomocowy, to jedno. A dwa, im więcej osób z niepełnosprawnościami będzie pracować, tym lepiej dla budżetu miasta, bo będą płacić podatki. Dlatego każdy krok zmierzający do aktywizacji jest bardzo dobry - podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Wrocław otrzymał też ostatnio 8 mln zł na projekt wspierający asystentów osób z niepełnosprawnością. Program obejmuje szkolenie przygotowujące do wykonywania zawodu asystenta osobistego oraz opiekę asystencką dla 200 mieszkańców Wrocławia.
- W 2019 roku, jako jedno z pierwszych polskich miast, wprowadziliśmy Standardy Dostępności Przestrzeni Miejskich. Obecnie przygotowywana jest ostateczna redakcja zaktualizowanych standardów. Mamy też Standardy Dostępności Kultury i Wydarzeń – mówi Dominik Golema, dyrektor Biura Wrocław bez Barier.
Z kolei wrocławski program działań na rzecz osób z niepełnosprawnością (2023-2029), będący obowiązkiem ustawowym, powstał w toku blisko rocznej partycypacyjnej pracy ze środowiskiem. Jest zatem dziełem wspólnym, a nie urzędniczym.
W ostatnim czasie zinwentaryzowano dostępność Urzędu Miasta pod kątem architektonicznym, komunikacyjnym i cyfrowym. Efektem jest m.in. doposażenie budynków w znaczniki dźwiękowe ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym, w krzesła ewakuacyjne ułatwiające przetransportowanie w sytuacji awaryjnej i w wózki inwalidzkie ułatwiające przemieszczanie się po obiekcie. Są też m.in. tablety z możliwością komunikacji z klientem poprzez PJM (Polski Język Migowy) oraz AAC (komunikacja alternatywna, piktogramowa).
- Jako pionierzy w Polsce zorganizowaliśmy w budynkach urzędu bezpłatne punkty ładowania wózków elektrycznych. Powstają ogólnodostępne komfortki w mieście – są już w Barbarze i w ZOO, kolejna będzie na Wzgórzu Partyzantów. Wreszcie przeszkoliliśmy pracowników MPK z obsługi pasażerów ze specjalnymi potrzebami, uruchomiliśmy półkolonie dla dzieci z niepełnosprawnością oraz Wrocławski Integracyjny Inkubator Przedsiębiorczości „Skrzynia” - dodaje Dominik Golema.