Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

W komunikacji aglomeracyjnej Wrocławia i okalających gmin przewoźnicy testują ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania. Po testach autobusów elektrycznych przyszedł czas na autobusy hybrydowe, które spełniają wysokie normy ekologiczne, a jednocześnie nie potrzebują tak rozbudowanej infrastruktury jak elektryki. Na trzech liniach obsługujących gminę Długołękę i Wrocław można będzie od 8 listopada spotkać hybrydowego mercedesa.

Hybrydowy Citaro to niezłe cacko. Dzięki radarom i kamerom na bieżąco skanowany jest obszar do 250 metrów przed autobusem.

Już w środę, 8 listopada, pasażerowie linii strefowych 911, 921 i 924 będą mogli pojechać do szkoły czy pracy autobusem hybrydowym.

- Jest to 12-metrowa hybryda posiadająca znane pasażerom linii aglomeracyjnych systemy bezpieczeństwa. To m.in. asystent skrętu w prawo oraz aktywny asystent hamowania, co istotnie zwiększa bezpieczeństwo najmniej chronionych użytkowników drogi, czyli pieszych. Rozwiązania tego typu wprowadzamy do komunikacji aglomeracyjnej sukcesywnie od 2020 roku – informuje Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w UM Wrocławia.

Silnik spalinowy pojazdu jest tu wspomagany przez silnik elektryczny zasilany m.in. z energii odzyskiwanej podczas hamowania autobusu. Oznacza to również, że praca silnika jest cichsza.

Autobus wspomaga również kierowcę poprzez zautomatyzowane hamowanie w przypadku niebezpieczeństwa kolizji. System ostrzega o kolizjach z poruszającymi się pieszymi i rowerzystami oraz przed obiektami nieruchomymi i poruszającymi się. Dzięki współdziałaniu radaru przedniego, radaru bliskiego zasięgu i kamery przedniej, na bieżąco skanowany jest obszar do 250 metrów przed autobusem. Wsparcie jest gwarantowane do prędkości 60 km/h. W przypadku wykrycia ryzyka kolizji, autobus może zostać automatycznie zatrzymany.

Hybrydowy Citaro, którego wersję konwencjonalną znają wrocławianie, bo to obecnie podstawowy model autobusu spotykanego w naszym MPK, we Wrocławiu po raz pierwszy będzie wyposażony w system Mirror Cam, zastępujący kamerami tradycyjne lusterka zewnętrzne. System zapewnia rozszerzone pole widzenia i zapewnia dodatkowe informacje dla kierowcy, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego i pieszych.

Inny system wspomagania bezpieczeństwa to asystent skręcania i zmiany pasa ruchu. System pomaga w wykrywaniu przeszkód poruszających się w granicach zasięgu systemu. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko kolizji z pojazdami znajdującymi się w martwym polu. System radarowy precyzyjnie rejestruje ruchy i ostrzega kierowcę o możliwych kolizjach.

Testy potrwają do 19 listopada.

Źródła: Wrocław