– Bezpośrednią ich przyczyną jest oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji: tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór – wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności UMW. – To sprawia, że reorganizacja jest konieczna. Korekty są wynikiem długotrwałych analiz, postulatów mieszkańców oraz wniosków rad osiedli.
Zmienią się trasy, docelowe pętle, a także numery części linii. W przypadku większości tramwajów – trzynastu – nie będzie niespodzianek. Warto jednak zapoznać się z tymi dziesięcioma nowościami.
Trzeba mieć na uwadze, że przedstawione tu trasy, są docelowymi. Przez trwające remonty, niektóre tramwaje będą jeździć objazdami. Największe z nich to remont skrzyżowania Piłsudskiego – Świdnicka oraz ul. Pomorskiej i pl. Staszica.
Przebieg i numeracja wszystkich linii tramwajowych
Linia 1 – bez zmian
Biskupin – pl. Grunwaldzki – Dworzec Nadodrze – Poświętne
Linia 2 – bez zmian
Biskupin – pl. Grunwaldzki – Galeria Dominikańska – Dworzec Główny – Arkady (Capitol) – Rondo – Krzyki
Linia 3 – bez zmian
Księże Małe – pl. Wróblewskiego – Galeria Dominikańska – Rynek – pl. Jana Pawła II – Pilczyce – Leśnica
Linia 4 – zmiana trasy
Biskupin – pl. Grunwaldzki – Urząd Wojewódzki (Impart) – pl. Wróblewskiego – Pułaskiego – Dworzec Główny – pl. Legionów – FAT – Oporów
Inaczej kursować będzie na odcinku od pl. Legionów do pl. Grunwaldzkiego. Pojedzie przez Dworzec Główny i ul. Pułaskiego. Po starym przebiegu linii 4 (na odcinku od pl. Legionów do Galerii Dominikańskiej) będzie można jeździć z Oporowa do centrum tramwajem linii 11.
Linia 5 – zmiana pętli
Księże Małe – pl. Wróblewskiego – Galeria Dominikańska – Dworzec Główny – pl. Legionów – FAT – Grabiszyńska (Cmentarz)
Skrócenie trasy do pętli Grabiszyńska (Cmentarz) wynika z przyczyn logistycznych. Do pętli Oporów będzie można dojechać wydłużona trasą linii 11.
Linia 6 – bez zmian
Krzyki – Arkady (Capitol) – Opera – Uniwersytecka – Dubois – pl. Bema – Nowowiejska – Kromera
Kromera – Nowowiejska – pl. Bema – Dubois – Uniwersytet Wrocławski – Rynek – Narodowe Forum Muzyki – Arkady (Capitol) – Krzyki
Linia 7 – bez zmian
Klecina – Krzyki – Arkady (Capitol) – Opera – Uniwersytecka – Dworzec Nadodrze – Poświętne
Poświętne – Dworzec Nadodrze – Uniwersytet Wrocławski – Rynek – Narodowe Forum Muzyki – Arkady (Capitol) – Krzyki – Klecina
Linia 8 – bez zmian
Tarnogaj – Dworzec Główny – Galeria Dominikańska – pl. Bema – Dworzec Nadodrze – Karłowice
Linia 9 – bez zmian
Sępolno – Stadion Olimpijski – pl. Bema – Galeria Dominikańska – Dworzec Główny – Park Południowy
Linia 10 – bez zmian
Biskupin – pl. Grunwaldzki – Galeria Dominikańska – Rynek – pl. Jana Pawła II – Pilczyce – Leśnica
Linia 11 – zmiana trasy i pętli
Oporów – FAT – pl. Legionów – Narodowe Forum Muzyki – Świdnicka – Galeria Dominikańska – pl. Bema – Kromera
Od pl. Legionów do pl. Dominikańskiego jeździć będzie ul. Sądową i Kazimierza Wielkiego zamiast ul. Piłsudskiego i Kołłątaja. Z Oporowa do Dworca Głównego będzie można dotrzeć linią 4.
Tramwaj nie dojedzie już do Kowal, skończy bieg na Kromera. Do Kowal dojeżdżać będzie linia 23.
Linia 12 – dawne 33, zmiana pętli i trasy
Sępolno – pl. Grunwaldzki – Galeria Dominikańska – Rynek – pl. Jana Pawła II – Kwiska – Kozanów (Górnicza)
Kozanów (Dokerska) – Kwiska – pl. Jana Pawła II – Rynek – Galeria Dominikańska – pl. Grunwaldzki – Sępolno
Dotychczas kursowała na Pilczyce, teraz będzie jeździć na Kozanów.
Linia 13 – nowa linia
Stadion Olimpijski – pl. Grunwaldzki – Galeria Dominikańska – pl. Jana Pawła II – Dolmed – Śrubowa – Robotnicza – Nowodworska – Strzegomska (P+R) – Zemska – Wrocław Nowy Dwór (P+R)
Linia obsłuży Nowy Dwór, który zyskał połączenie tramwajowe. Da możliwość dotarcia do centrum miasta i do ważnych węzłów przesiadkowych.
Linia 14 – zmiana numeru z 74, wydłużenie trasy
Krzyki – Hallera – FAT – pl. Legionów – pl. Jana Pawła II – Kępa Mieszczańska – pl. Staszica – most Osobowicki – Osobowice
Linia 14 zostanie wydłużona do Osobowic dopiero po zakończonym remoncie ulicy Pomorskiej. Tymczasowo będzie kursować do Dworca Nadodrze.
Linia 15 – bez zmian
Park Południowy – Dworzec Główny – pl. Legionów – pl. Jana Pawła II – Kępa Mieszczańska – pl. Staszica – Poświętne
Linia 16 – zmiana pętli i trasy
Tarnogaj – Hubska (Dawida) – pl. Wróblewskiego – pl. Grunwaldzki – Piastowska – Nowowiejska – Dworzec Nadodrze – pl. Staszica – Osobowice
Linia wydłużona od pl. Grunwaldzkiego do Dworca Nadodrze, a po zakończeniu remontu ul. Pomorskiej do Osobowic. Z pl. Grunwaldzkiego do zoo nadal będzie można dojechać tramwajami numer: 1, 2, 4, 10 i 19.
Linia 17 – bez zmian
Sępolno – Stadion Olimpijski – pl. Bema – Galeria Dominikańska – Opera – Arkady (Capitol) – Krzyki – Klecina
Linia 18 – zmiana krańcówki
Gaj – Dworzec Autobusowy – Dworzec Główny – Park Staromiejski – Świdnicka – Rynek – Mosty Pomorskie – Kępa Mieszczańska – Port Popowice – Tarczyński Arena (Królewiecka)
Wydłużenie trasy o odcinek z Kozanowa do stadionu daje lepsze możliwości do przesiadki dla pasażerów z Maślic czy Stabłowic.
Linia 19 – bez zmian
Zoo – pl. Grunwaldzki – Piastowska – pl. Bema – Kępa Mieszczańska – Port Popowice – Kozanów (Dokerska)
Kozanów (Górnicza) – Port Popowice – Kępa Mieszczańska – pl. Bema – Piastowska – pl. Grunwaldzki – Zoo
Linia 20 – bez zmian
Oporów – FAT – Hallera – Arkady (Capitol) – Renoma – Dworzec Świebodzki – Śrubowa – Dolmed – Pilczyce – Leśnica
Linia 21 – zmiana numeru z 31 na 21
Gaj – Kamienna – Dworzec Autobusowy – Arkady (Capitol) – pl. Jana Pawła II – Kwiska – Kolista – Tarczyński Arena (Królewiecka)
Linia 22 – nowa linia
Tarnogaj – Hubska (Dawida) – Dworzec Główny – Arkady (Capitol) – pl. Jana Pawła II – Kwiska – Pilczyce
Powstała by wzmocnić ofertę tramwajową dla mieszkańców Tarnogaju. Dodatkowo będzie więcej tramwajów na odcinkach Tarnogaj – Prudnicka i Dworzec Główny – Niedźwiedzia (CH Magnolia Park).
Linia 23 – zmiana pętli i trasy
Kowale – Kromera – pl. Bema – Galeria Dominikańska – Dworzec Główny – pl. Legionów – pl. Orląt Lwowskich – Śrubowa – Robotnicza – Nowodworska – Strzegomska (P+R) – Komorowska – Zemska – Wrocław Nowy Dwór (P+R)
To jedna z dwóch linii, która będzie obsługiwać Nowy Dwór. Zmiana jej przebiegu w ścisłym centrum spowoduje, że mieszkańcy Kowal i Nowego Dworu dojadą tramwajem bez przesiadek do Dworca Głównego.
Celem zmiany numeracji linii jest jej uporządkowanie. Nie będzie już „trzydziestek” i jednocześnie zostaną wyeliminowane luki. Będą 23 linie ponumerowane w kolejności.