Natężenie ruchu rowerowego podczas porannych i popołudniowych godzin szczytu (7-9 i 15-17) zostało zmierzone na 14 skrzyżowaniach. Na 13 z nich ruch rowerowy zwiększył się od 6,6% do nawet 16,7% w stosunku do poprzednich pomiarów.
– Najwięcej rowerzystów korzysta z trasy rowerowej na ulicy Powstańców Śląskich. W ciągu godziny przez skrzyżowanie z ulicą Swobodną przejeżdża nawet ponad 1000 cyklistów. Porównaliśmy te dane z danymi systemu ITS, który monitoruje ruch na całym skrzyżowaniu i wynika z tego, że co czwarty pojazd przejeżdżający przez skrzyżowanie w ciągu godziny to rower – mówi Urszula Jagielnicka, z Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia.
W innym ważnym miejscu na placu Legionów ruch rowerowych wzrósł w stosunku do ostatnich pomiarów natężenia ruchu rowerowego o blisko 17%, natomiast na ul. Grabiszyńskiej, na której w 2018 roku została oddana droga dla rowerów, ruch wzrósł z 44 do 285 rowerzystów na godzinę, co stanowi przyrost na poziomie 548%! Co ważne powstaje droga dla rowerów przy ul. Sądowej i ten wynik będzie prawdopodobnie niebawem jeszcze lepszy. Jedynym miejscem, gdzie ruch rowerowy według pomiarów nieznacznie zmalał ledwie o 1,5% było skrzyżowanie ul. Św. Mikołaja i Nowego Światu. To efekt trwającej w czasie pomiarów przebudowy torowiska na wspomnianym skrzyżowaniu.
Zwiększający się ruch rowerowy sprawia, że dziś wrocławski magistrat wskazuje, którędy pojadą jednoślady. – W tej chwili budujemy 35 kilometrów nowych dróg rowerowych wszędzie tam, gdzie powstają nowe trasy samochodowe lub dla komunikacji zbiorowej. Te 5 inwestycji to TAT - na Nowy Dwór. Powstaje tam 7 km dróg rowerowych. Po zakończeniu prac będzie można przejechać z pl. Orląt Lwowskich na pętlę autobusową na Nowym Dworze – wskazuje Monika Kozłowska- Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności.
Kolejna inwestycja to droga na Popowice. W czasie budowy tramwaju, łącznie powstało lub jest w budowie ponad 7 km dróg rowerowych oraz 650 m ciągów pieszo-rowerowych. Nowe drogi budowane są wzdłuż ulic Długiej i Starogroblowej oraz Popowickiej. – Podczas budowy Alei Wielkiej Wyspy po obu jej stronach powstają drogi rowerowe. Ich łączna długość wyniesie 9,5 km. Rowerzyści będą mogli przejechać z południa Wrocławia, z al. Armii Krajowej aż na osiedla Biskupin i Sępolno. Inna trasa okalająca miasto to obwodnica Leśnicy -rowerem z Kosmonautów na lotnisko. Łącznie 10 km dwustronnych dróg rowerowych – mówi Kozłowska Święconek. Również w czasie przebudowy ulic - tam gdzie to możliwe pojawiają się trasy rowerowe - tak jest na ul. Pomorskiej, gdzie po remoncie na rowerzystów czekać będzie ok. 2 km nowych tras.