Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Pasażerowie wrocławskiego MPK mogą już w pełni korzystać z wygodnego przejazdu przez pl. Jana Pawła II. Po niemal roku zakończył się remont skrzyżowania, który podzielono na pięć etapów.

Plac Jana Pawła II jest teraz bardziej przyjazny tramwajom, pasażerom, ale też kierowcom samochodów. Na zdjęciu zakończenie remontu ogłasza prezydent Jacek Sutryk.

Wykonanie przebudowy w częściach było konieczne ze względu na newralgiczne komunikacyjnie miejsce. Jednorazowe zamknięcie skrzyżowania zapewne przyśpieszyłoby prace, ale taka decyzja zgotowałaby piekło wrocławskim kierowcom, którzy utknęliby w sparaliżowanym centrum miasta.

W pierwszej kolejności wykonawca remontu zajął się wymianą rozjazdów od strony ul. Ruskiej, później od Legnickiej, a następnie roboty przeniosły się na środek skrzyżowania i stronę od mostu Sikorskiego i pl. Orląt Lwowskich. Oczywiście w tym czasie kierowcy musieli liczyć się ze zmienioną organizacją ruchu, a pasażerowie ze zmianami rozkładów jazdy, jednak czekać bez wątpienia było warto. Po wystających torach, dziurach, czy koleinach, które od lat uprzykrzały życie – nie pozostał ślad.

- Plac Jana Pawła II to przede wszystkim jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych we Wrocławiu. Przez ten plac przebiega trasa aż dwudziestu dwóch linii tramwajowych i autobusowych. Udało nam się zrealizować to zadanie i dzisiaj wszyscy mogą bez przeszkód tędy przejechać, a co ważne tramwaje mogą to zrobić ze zwiększonymi prędkościami, w bezpieczny sposób nie ryzykując wykolejeniem – mówi prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.

Wartość całego zadania wyniosła 8 milionów złotych, a pieniądze pochodziły z budżetu tak zwanej TORYwolucji, czyli programu wrocławskiego MPK, dzięki któremu w mieście trwają inwestycje mające na celu polepszenie infrastruktury torowej. Budżet programu to rokrocznie 80 milionów złotych.

- Oddajemy w pełni do użytku skrzyżowanie na pl. Jana Pawła II i już rozpoczynamy prace w kolejnym miejscu. Tym razem przeprowadzamy remont na skrzyżowaniu Wajdy i Mickiewicza, czyli na bramie wjazdowej do Wielkiej Wyspy. Łączymy to z inwestycją Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, czyli renowacją mostu Zwierzynieckiego, bo taka jest zasada TORYywolucji. Przeprowadzamy remonty jak najszybciej, jak najlepiej i tak, aby utrudnienia dla mieszkańców były jak najmniejsze – dodaje prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder.

Według planów pierwszy etap przebudowy skrzyżowania tuż obok wrocławskiego ZOO potrwa sześć tygodni. W tym czasie będzie obowiązywał objazd dla kierowców i pojazdów komunikacji miejskiej przez Most Szczytnicki, aleję Różyckiego oraz Paderewskiego do ulicy Mickiewicza. W kierunku pl. Grunwaldzkiego natomiast bez przeszkód będzie można przejechać przez Most Zwierzyniecki. CM

ZMIANY W KURSOWANIU AUTOBUSÓW I TRAMWAJÓW

W związku z planowanym zakończeniem prac związanych z wymianą rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ulicy Piłsudskiego i Stawowej oraz na placu Jana Pawła II, od 16 lipca 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras na liniach tramwajowych 2, 5, 11, 15, 20, 31, 32, 70 i 74 oraz na liniach autobusowych K, N, 106, 110, 144, 145, 146, 148, 149 i 250. Tramwaje linii 2, 5, i 11 powrócą na swoją trasę przez przystanek "Dworzec Główny", a tramwaje linii 31 i 32 będą ponownie kursowały swoją stałą trasą przejazdu przez ulicę Legnicką, plac Jana Pawła II, plac Legionów, ulicę Piłsudskiego i Stawową. Tramwaje linii 15 będą kursowały w obu kierunkach od placu Jana Pawła II przez plac Orląt Lwowskich, plac Legionów, ulicę Piłsudskiego i Stawową do ulicy Borowskiej, a "dwudziestka" powróci na swoją stałą trasę przejazdu przez ulicę Świdnicką i Podwale. Tramwaje linii 70 będą kursowały w obu kierunkach na trasie Osobowice - pl. Staszica - Dw. Nadodrze - Nowowiejska - pl. Grunwaldzki - pl. Wróblewskiego - Pułaskiego - Dw. Główny PKP - Piłsudskiego - Powstańców Śląskich - Hallera - FAT, a tramwaje linii 74 zostaną skrócone do przystanku "FAT" i będą kursowały w relacji Osobowice - FAT - Osobowice. Autobusy linii K, N, 145, 146 powrócą na trasę i ulicę Peronową i będą zatrzymywały się na przystanku "Dworzec Główny", który zlokalizowany jest przy torowisku tramwajowym w pobliżu skrzyżowania ulicy Peronowej z ulicą Piłsudskiego. Przystanek autobusowy dla linii 110 w kierunku Iwin i Jagodna zostanie przywrócony z ulicy Stawowej na ulicę Peronową, ale w kierunku przeciwnym autobusy nadal będą zatrzymywały się na przystanku w zatoce autobusowej przy ulicy Peronowej obok bocznego wejścia do holu Dworca Głównego PKP (przystanek dla linii 112 i 113) co wynika z wykorzystanej przepustowości przystanku przy torowisku tramwajowym. Autobusy linii 106, 148 i 149 powrócą na swoją trasę przez ulicę Podwale i przystanek "Renoma".

Autobusy linii 144 jadące od strony Polanowic w kierunku pętli przy ulicy Zwycięskiej będą kursowały objazdem od ulicy Nowy Świat przez ulicę świętego Mikołaja, plac Jana Pawła II i dalej przez placu Orląt Lwowskich do placu Legionów. W kierunku przeciwnym tj. z ulicy Zwycięskiej do Polanowic, trasa autobusu linii 144 pozostanie bez zmian. Kursy nocne linii 250 będą zatrzymywały się na przystanku "pl. Jana Pawła II", który zlokalizowany jest przy torowisku tramwajowym pomiędzy ulicą Sikorskiego i Legnicką.

Źródła: Cm