– Powoli kończymy nocne testy naszej nowej Pesy. Podczas prób wagonu ustawiane i badane są np. takie parametry jak opóźnienie hamowania (każdym rodzajem hamulców). Nie możemy przeprowadzać prób awaryjnego hamowania, gdy po torach kursują inne tramwaje. Nawet podczas jazd nocnych przejazd był zabezpieczany przez odpowiednie służby MPK – mówi prezydent Jacek Sutryk. – Dodatkowo badania homologacyjne określają poziom hałasu emitowany przez tramwaj i poziom zakłóceń elektromagnetycznych. Zbadanie jest możliwe jedynie podczas przejazdów nocnych, gdzie tak zwane tło otoczenia jest najmniejsze.
To nowoczesny tramwaj w którym układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. W celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na I osi wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem. Bardzo istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w baterii akumulatorów. Ten tramwaj jedzie nawet w przypadku zaniku prądu w sieci, albo gdy ma wjechać na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).
Jedna Pesa Twist 146N kosztuje ok 8,5 miliona złotych. To trójczłonowy tramwaj. W pojeździe może podróżować 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Wyznaczono również miejsce dla osoby z psem przewodnikiem. Ma w 100 % niską podłogę, dzięki czemu jest przyjazny dla pasażerów. Podłoga w strefie wejść na wysokości 35 cm, co usprawnia wymianę pasażerów, a zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami, poruszającymi się na wózku inwalidzkim. W pojeździe może być 1 wózek inwalidzki plus 2 dziecięce lub 3 wózki dziecięce. W przedziale pasażerskim są wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera. Tramwaj jest wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej, dobrze widoczne (kontrastujące) tablice zewnętrzne oraz wewnętrzne tablice informujące o trasie przejazdu. W pierwszym członie tramwaju zastosowana jest pętla indukcyjna wzmacniająca dźwięk zapowiedzi głosowych dla osób niedosłyszących.