Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Prawie półkilometrowy wiadukt pozwoli bez czekania na rogatkach na al. Poprzecznej przejechać nad linią kolejową 143 w kierunku Długołęki czy Oleśnicy! Ten wiadukt to najważniejszy obiekt inżynieryjny na Alei Północnej, czyli projektowanej ulicy łączącej obecnie istniejącą obwodnicę śródmiejską w rejonie ul. Żmigrodzkiej/Poświęckiej z ul. Krzywoustego. To kolejna strategiczna inwestycja drogowa planowana we Wrocławiu.

Planowany wiadukt na Alei Północnej

– Szacowane koszty samego wiaduktu to blisko 110 milionów złotych, a całej inwestycji blisko pół miliarda złotych! Bezkolizyjne przejście Alei Północnej wiaduktem nad linią kolejową jest miejscem strategicznym dla mieszkańców, ponieważ widzimy obecnie, jak wiele uciążliwości przynosi częste zamykanie przejazdu kolejowego w ciągu alei Poprzecznej. W ciągu jednej godziny szczytu rano jest on zamknięty nawet 30 minut – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Wiadukt na Alei Północnej ma mieć 449 metry długości. W najwęższym przekroju obiekt posiada szerokość całkowitą wynoszącą 20,60m, zaś w najszerszym, z uwagi na poszerzenie przed skrzyżowaniem z ulicą Bolesława Krzywoustego - 27,63m. Oprócz jezdni będzie miał dwukierunkową drogę dla rowerów oraz chodniki.

Po konsultacjach społecznych na prośbę organizacji ekologicznych został on wydłużony o kilkadziesiąt metrów, aby inwestycja nie wpływała m.in. na płazy, które upodobały sobie staw znajdujący się na dawnym terenie cukrowni, a także inne zwierzęta migrujące w okolicy.

– Wiadukt ułatwi bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, a dodatkowo dzięki 600-metrowemu łącznikowi drogowemu z al. Poprzecznej do Alei Północnej ułatwi wyjazd i wjazd na Sołtysowice. Ulica będzie zaprojektowana jako aleja ze szpalerami drzew, ciągami pieszymi i drogami rowerowymi oraz rozwiązaniami dla niebiesko-zielonej infrastruktury. Aleja Północna stanowić będzie ważny element układu drogowego miasta, który umożliwi poruszanie się pomiędzy wrocławskimi osiedlami z pominięciem lokalnych ulic nieodpowiednich dla ruchu tranzytowego – mówi kierownik projektu Adrian Werbik, z Wrocławskich Inwestycji.

Nowe połączenie umożliwi uspokojenie ruchu szczególnie mocno na ulicach północnych osiedli: Polanowicach, Poświętnego, Sołtysowicach, które doświadczają obecnie uciążliwości związanych z ruchem pojazdów pomiędzy dzielnicami. Zyskają też Karłowice, na których teraz al. Kasprowicza obciążona jest częściowo ruchem tranzytowym na kierunku wschód-zachód. Nowa aleja będzie miała długość ok. 5,5 km. Planuje się nowe skrzyżowania z ul: Poświęcką, Kamieńskiego, Redycką, Sołtysowicką, Krzywoustego, a także nową ulicą klasy zbiorczej prowadzącą do al. Poprzecznej. Wzdłuż trasy planowane jest 9,5 km dróg dla rowerów oraz 9 km chodników. Przebieg Alei Północnej w rejonie Widawy jest maksymalnie odsunięty od obszarów zabudowy, dlatego też na długim odcinku jest prowadzony wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Takie poprowadzenie alei maksymalnie ogranicza także ingerencję w lesie Sołtysowickim. Korytarz ulicy uwzględnia istniejące warunki naturalne. Podczas realizacji zadania planowane jest nasadzenie blisko 3800 drzew tworzących szpalery i nadający inwestycji alejowy charakter. Pojawi się też kilkadziesiąt tysięcy krzewów. Inwestycja będzie przebiegać nie tylko w pobliżu ważnych ekologicznie miejsc, ale również strategicznych. Projektant uzgodnił zatem w projekcie interesy Wojska Polskiego, które dysponuje terenami wokół i zamierza nadal z nich korzystać w systemie obronności kraju.

Planowane zakończenie projektowania jest w przyszłym roku. Gmina o środki na budowę będzie starać się w Unii Europejskiej.

Źródła: WI