Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Do Wrocławia przyjechała już z fabryki w Bydgoszczy najnowsza Pesa Twist 146N! To pierwszy tramwaj z tej serii, który za kilka tygodni będzie kursował po stolicy Dolnego Śląska. Jeden taki tramwaj kosztuje blisko 8,5 miliona złotych. Do Wrocławia na pewno dotrą 24 tego typu tramwaje, co daje rekordowa kwotę 204 mln zł za ich zakup. W umowie jest jeszcze dodatkowa opcja na 16 wozów za 133,5 mln.

Nowa PESA podczas prezentacji w zajezdni na ul. Powstańców Śląskich

– Nowa Pesa Twist 146N będzie najmłodszym tramwajem we flocie MPK. Została wyprodukowana w 2023 roku. Docelowo ma zastąpić wiekowe Konstale 105. Pesa ma w 100 procentach niską podłogę, dzięki czemu jest przyjazna dla mieszkańców. W strefie wejść ma wysokość 35 cm, co usprawnia wymianę pasażerów na przystankach – opowiada prezydent Jacek Sutryk.

Pesa ma trzy człony. W pojeździe może podróżować 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Wyznaczono również miejsce dla osoby z psem przewodnikiem, a zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami, poruszającymi się na wózku inwalidzkim. Tak więc w pojeździe może być 1 wózek inwalidzki plus 2 dziecięce lub 3 wózki dziecięce. W przedziale pasażerskim są wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera.

Na poręczach zainstalowane są ładowarki USB i pojawiło się dodatkowe oświetlenie poręczy dla osób niedowidzących. Zastosowanie 5 drzwi - 4 dwuskrzydłowe i jednoskrzydłowe umożliwiające szybką i płynną wymianę pasażerów na przystankach. Drzwi posiadają listwy świetlne informujące o ich otwarciu oraz zamknięciu. Po otwarciu drzwi, progi zostają podświetlone, co zwiększa bezpieczeństwo osób wsiadających i wysiadających z pojazdu.

Tramwaj jest wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej, dobrze widoczne (kontrastujące) tablice zewnętrzne oraz wewnętrzne tablice informujące o trasie przejazdu. W pierwszym członie tramwaju zastosowana jest pętla indukcyjna wzmacniająca dźwięk zapowiedzi głosowych dla osób niedosłyszących. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia system monitoringu z systemem rejestracji obejmujący wnętrze części pasażerskiej, strefę znajdującą się bezpośrednio przed pojazdem, strefę z tyłu pojazdu oraz strefy boczne pojazdu.

Jest też dużo nowinek technicznych. Na dachu tramwaju w pobliżu pantografu zamontowana jest kamera śledząca współpracę pantografu z siecią trakcyjną, współpracująca z rejestratorem video. Układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Bardzo istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w baterii akumulatorów. Ten tramwaj jedzie nawet w przypadku zaniku prądu w sieci albo gdy ma wjechać na torowisko nie posiadające trakcji. W celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na pierwszej osi wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem.

Źródła: MPK Wrocław