– Nowa Pesa Twist 146N będzie najmłodszym tramwajem we flocie MPK. Została wyprodukowana w 2023 roku. Docelowo ma zastąpić wiekowe Konstale 105. Pesa ma w 100 procentach niską podłogę, dzięki czemu jest przyjazna dla mieszkańców. W strefie wejść ma wysokość 35 cm, co usprawnia wymianę pasażerów na przystankach – opowiada prezydent Jacek Sutryk.
Pesa ma trzy człony. W pojeździe może podróżować 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Wyznaczono również miejsce dla osoby z psem przewodnikiem, a zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami, poruszającymi się na wózku inwalidzkim. Tak więc w pojeździe może być 1 wózek inwalidzki plus 2 dziecięce lub 3 wózki dziecięce. W przedziale pasażerskim są wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera.
Na poręczach zainstalowane są ładowarki USB i pojawiło się dodatkowe oświetlenie poręczy dla osób niedowidzących. Zastosowanie 5 drzwi - 4 dwuskrzydłowe i jednoskrzydłowe umożliwiające szybką i płynną wymianę pasażerów na przystankach. Drzwi posiadają listwy świetlne informujące o ich otwarciu oraz zamknięciu. Po otwarciu drzwi, progi zostają podświetlone, co zwiększa bezpieczeństwo osób wsiadających i wysiadających z pojazdu.
Tramwaj jest wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej, dobrze widoczne (kontrastujące) tablice zewnętrzne oraz wewnętrzne tablice informujące o trasie przejazdu. W pierwszym członie tramwaju zastosowana jest pętla indukcyjna wzmacniająca dźwięk zapowiedzi głosowych dla osób niedosłyszących. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia system monitoringu z systemem rejestracji obejmujący wnętrze części pasażerskiej, strefę znajdującą się bezpośrednio przed pojazdem, strefę z tyłu pojazdu oraz strefy boczne pojazdu.
Jest też dużo nowinek technicznych. Na dachu tramwaju w pobliżu pantografu zamontowana jest kamera śledząca współpracę pantografu z siecią trakcyjną, współpracująca z rejestratorem video. Układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Bardzo istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w baterii akumulatorów. Ten tramwaj jedzie nawet w przypadku zaniku prądu w sieci albo gdy ma wjechać na torowisko nie posiadające trakcji. W celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na pierwszej osi wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem.