Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Jedno kliknięcie i następuje oberwanie chmury, awaria sygnalizacji świetlnych, a wraz z nią duże korki na skrzyżowaniach. Można również dodać awarię tramwaju, śnieżycę, dzień zamienić w noc, a do tego na tory wypuścić pieszego. Wszystko po to, aby motorniczemu utrudnić pracę i sprawdzić jego reakcję w trudnych, czasem ekstremalnych sytuacjach.

W symulatorze jeździ się po zmyślonej aglomeracji, w której jednak można rozpoznać elementy różnych miast.

Tak ćwiczeni są motorniczowie MPK Wrocław na specjalnym symulatorze. Urządzenie znajduje się na terenie zajezdni Borek. Kabina jest realistyczna, odpowiada pojazdom typu Moderus Beta. Wielkie monitory to „szyby”, jednak przez nie widać Wrocławia, ani żadnego konkretnego miasta. Jeździ się po zmyślonej aglomeracji, w której jednak można rozpoznać elementy różnych miast.

Sama jazda jest już jak prawdziwa. Przestawianie zwrotnic, wymiana pasażerów na przystankach, a ignorowanie ograniczeń prędkości grozi… wykolejeniem.

Motorniczy jest zdany na siebie, tak jak podczas prawdziwej pracy. Instruktor siedzi w odrębnym pomieszczeniu i sprawdza parametry jazdy, trafność oraz czas reakcji, a także włącza różne utrudnienia, jak wspomniana ulewa czy śnieżyca. Takie urządzenia treningowe ma w Polsce tylko dwóch przewoźników: warszawski i wrocławski.

We wrocławskim MPK symulator służy do doskonalenia techniki jazdy. Adepci robiący uprawnienia do jazdy tramwajem uczą się jeżdżąc prawdziwymi pojazdami. Nie tylko nabierają wprawy w prowadzeniu wozu, ale też poznają trasy, którymi kursują poszczególne linie.

Po zdaniu egzaminów zaczynają pracę na zwykłych liniach, ale w towarzystwie patrona. Patronami są doświadczeni motorniczowie, crème de la crème załogi MPK. Pomagają nowicjuszom w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach występujących w codziennej pracy. Gdy „nowi” są gotowi do samodzielnej jazdy, zaczynają kursować sami, stają się pełnoprawnymi motorniczymi.

Szkolenie na symulatorze jest właśnie dla tych, którzy już jeździć potrafią. Doskonalą swoje umiejętności. Chodzi o to, aby mieli wytrenowane nawyki na różne trudne sytuacje, które mogą spotkać na trasie.

Chcesz zostać motorniczą lub motorniczym?

MPK Wrocław zapewnia bezpłatne kurs na motorniczego pod warunkiem podjęcia pracy po zdaniu egzaminu – co oznacza gwarancję zatrudnienia. Analogicznie wygląda propozycja dla kierowców autobusów. Wystarczy wejść na stronę mpk.wroc.pl w zakładkę „kariera”.

Źródła: Bartosz Chchołowski MPK