Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Trwa budowa nowej kładki św. Antoniego nad fosą miejską we Wrocławiu. Wykonawca montuje właśnie pale podtrzymujące konstrukcję.

Montaż specjalnych rur w fosie

– Na brzegu fosy, na specjalnie wybudowanej platformie, pojawiła się palownica. Jej zadanie to wbicie 4 potężnych rur w dno fosy. To pierwszy etap budowy podpór. Zanim jednak konstrukcja zacznie się wyłaniać z wody, trzeba wykonać sporo prac: Wybrać grunt z rur. Wypełnić je betonem. Na ich szczytach zamontować stalowe marki, które połączą betonowe i drewniane elementy konstrukcji – opowiada Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Dopiero potem wykonawca przystąpi do montażu rusztowania niezbędnego do budowy nadwodnej części całej konstrukcji. Rusztowanie pojawi się w fosie w przyszłym tygodniu, a odbudowa kładki powinna ruszyć na początku listopada.

Drewniana 41-metrowa kładka łączy ul. Podwale z szlakiem spacerowym przy ul. Włodkowica. Pierwszy mostek drewniany wybudowano w tym miejscu w XIX wieku po wojnach napoleońskich, kiedy zburzone zostały mury obronne miasta, a teren nad fosą przekształcono w Promenadę Staromiejską. Kładka miała pecha w ubiegłym roku. W lecie podczas wichury spał na nią olbrzymi konar z drzewa i uszkodził jej konstrukcję. Miasto postanowiło zabytkowy obiekt odbudować w historycznym miejscu. Konstrukcja przeprawy zostanie wybudowana z litego drewna liściastego według starych technik budowlanych. Z uwagi na brak dokumentacji archiwalnej, kładka będzie utrzymywana w kolorze znany wrocławianom od wielu lat, czyli kolorze starego drewna. Wierna kopia starego obiektu będzie kosztować ponad 2,5 miliona zł.

Źródła: ZDIUM