Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

We Wrocławskim Parku Technologicznym powstał Plan dla Edukacji, w praktyczny sposób pokazujący, jak każdy z nas może angażować się w zmianę edukacji. Jedną z możliwości jest zastanowienie się, jak tradycyjne oceny wpływają na rozwój dzieci i młodzieży. Czy to, że my byliśmy oceniani w konkretny sposób oznacza, że dzisiejsi uczniowie muszą być poddawani takim samym doświadczeniom? Nie.

Uczniowie bez presji ocen mogą lepiej i z większym zrozumieniem przyswajać wiedzę.

Stopnie w szkole są powszechnie stosowanym narzędziem oceny postępów uczniów. Jednak pozbycie się ich, w tym tradycyjnym rozumieniu piątek i jedynek, może przynieść uczniom wiele korzyści. Bo kiedy uczniowie będą wiedzieć, że ich osiągnięcia nie są oceniane tradycyjnymi stopniami, mogą bardziej skupić się na procesie nauki niż na zdobywaniu określonych ocen. A to może im pomóc w rozwijaniu prawdziwego zrozumienia i pasji do zdobywania wiedzy.

Chyba każdy z nas pamięta stres związany ze zdobywaniem konkretnych stopni. Eksperci podkreślają, że gdy nie ma w klasie tradycyjnych stopni, nauczyciele mogą bardziej indywidualnie traktować uczniów. Mogą skupić się na dostrzeganiu potrzeb i zainteresowań.

W polskich szkołach często oceny są jedyną informacją zwrotną, jaką otrzymują uczniowie, co może utrudniać im zrozumienie, w jakich obszarach potrzebują poprawy i jak rozwijać umiejętności. Uczniowie bez presji ocen mogą osiągnąć bardziej trwałe zrozumienie materiału. Nie będą skupiać się na zapamiętywaniu na krótką metę, ale na rzeczywistym zrozumieniu i przyswajaniu wiedzy.

Szkoła bez stopni możliwa jest tylko wtedy, jeśli na jej stworzenie zgodzą się zarówno nauczyciele, jak i rodzice. Promowanie nowego podejścia do narzędzi, które są obecne w szkolnym systemie, w tym redefinicja ocen, to elementy Planu dla Edukacji. W jego realizację może się zaangażować każdy z nas. Jak? Więcej na www.plandlaedukacji.pl.

Źródła: Wrocław