Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Trwają intensywne prace przy budowie nowych mostów Chrobrego we Wrocławiu. Przeprawy będą gotowe w tym roku. Żeby było bezpiecznie, każdy element mostu jest dokładnie badany. Tak jak pacjent u lekarza.

Konstrukcja mostu Chrobrego nad kanałem przeciwpowodziowym

To bardzo ważne przeprawy nie tylko dla wschodniej części miasta, ale dla mieszkańców aglomeracji. Prowadzi przez nie droga wojewódzka 455. Stare mosty Chrobrego są już bardzo zniszczone, wprowadzone na nich zostało radykalne ograniczenie tonażu dla aut. Ich czas już minął, dlatego zapadła decyzja o budowie nowych przepraw w sąsiedztwie istniejących.

Nowe mosty kosztują ponad 70 milionów złotych. W sumie mają 186 metrów długości. Bardziej zaawansowane prace są na moście nad kanałem żeglugowym. W najbliższych dniach mogą na te przeprawy wjechać pierwsze auta z budowy. Przeprawa ma już płytę pomostową, na której docelowo powstanie jezdnia i torowisko tramwajowe (trwa projektowanie linii tramwaju na Swojczyce, który będzie jechał właśnie przez te mosty).

Z kolei most nad kanałem przeciwpowodziowym ma już zamontowane łuki stalowe. Jego konstrukcja obecnie przechodzi badania. Specjaliści kontrolują spoiny na konstrukcji stalowej przy użyciu defektoskopu ultradźwiękowego.

Przypomina to badanie USG u człowieka. Stalowy element pokrywa się żelem, a następnie ultradźwiękami bada wskazane miejsce. Defektoskop pozwala sprawdzić objętość spoiny. Badania wykonuje się dla bezpieczeństwa w przyszłej eksploatacji przeprawy. W momencie, kiedy defektoskop wykaże wskazanie wykonawca spoinę musi wyciąć, usunąć nieprawidłowość, a następnie wykonać kolejny spaw i jeszcze raz zbadać konstrukcje mostu w tym miejscu.

Źródła: WI