Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Działania pod znakiem TORYwolucji trwają już od czterech lat. W ramach programu MPK Wrocław zrealizowało blisko 60 inwestycji o wartości ponad 300 mln zł. Przełożyło się to m.in. na znaczący, blisko 5-krotny w skali roku spadek liczby wykolejeń tramwajów!

Od 2020 roku Wrocław wydaje na projekt TORYwolucji rokrocznie 80 mln zł.

W 2019 roku prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, dążąc do usprawnienia kierowania infrastrukturą komunikacyjną, przekazał zarządzanie torowiskami MPK Wrocław. Powstał Dział Torów i Sieci oraz flagowy projekt #TORYwolucja, mający modernizować i rozbudowywać system.

– Na początku kadencji przeprowadziliśmy audyt torowisk i przeraziliśmy się ich stanem. Choć trudno się dziwić, jeśli były lata, gdy w ciągu całego roku na torowiska wydawano 3-4 mln zł – mówi Jacek Sutryk. – Zmieniłem tę filozofię. Przekazaliśmy zarządzanie MPK Wrocław, bo wcześniej były w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta, czyli tory remontował nie ten, kto z nich korzystał. Zmieniliśmy też poziom nakładów. Od 2020 roku wydawaliśmy rokrocznie 80 mln – dodaje.

Już pierwszy rok przyniósł efekty, na czele z dużą inwestycją przy Dworcu Głównym, kompleksowymi remontami alei Hallera i ulicy Żmigrodzkiej. 2021 to kolejny udany rok. MPK zrealizowało wszystkie z 20 zaplanowanych inwestycji, m.in. modernizację kluczowych obszarów, w tym ul. św. Mikołaja i Ruskiej (pl. Jana Pawła II) oraz skrzyżowania Podwala i ul. Sądowej.

Rok 2022 to dalsza ofensywa. Wśród osiągnięć są m.in. zmodernizowany plac Jana Pawła II oraz ulice Piłsudskiego, Jedności Narodowej i pl. Dominikański z wymienionymi rozjazdami. Wszystkie działania przyniosły rekordowy spadek liczby wykolejeń o ponad 80%!

W 2023 roku najważniejszym przedsięwzięciem było kompleksowe odnowienie torowiska wraz z siecią trakcyjną na ul. Legnickiej. Sfinalizowano wymianę rozjazdów na skrzyżowaniu pl. Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowę połączenia z zajezdnią Ołbin.

W tym roku planowane są m.in.: wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej, na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączeń z zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej. Dobiegają końca prace na rondzie Reagana i na pl. Bema.

- Kończymy też modernizację zajezdni Gaj, Borek i Ołbin. Muszą być gotowe do przyjęcia nowych tramwajów. Sukcesywnie zjeżdżają do nas Moderusy Gamma, których mamy we flocie już 32 sztuki, a docelowo będzie ich 46. Za moment przyjadą też Pesy - podkreśla Witold Woźny, prezes MPK.

Źródła: Wrocław