Magistrat wytypował 10 zapalnych miejsc w tej części Wrocławia. Chodzi nie tylko o takie ulice jak Zwycięska, Grota-Roweckiego czy Buforowa, gdzie podróż utrudniają rogatki na przejazdach kolejowych.
- Kłopotem dla wszystkich jest np. intensywny wjazd samochodów z gmin okalających – od ul. Ołtaszyńskiej czy Wspólnej. Rogatki, estakada kolejowa, wjazdy czy brak pasów dla komunikacji zbiorowej powodują, że sytuacja komunikacyjna na południu jest frustrująca. Dodatkowo jazda autobusem nie jest godną alternatywą dla aut, bo autobusy stoją w porannych kolejkach razem z samochodami – mówiła na spotkaniu na Ołtaszynie Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Eksperci z Via Vistula przyjechali do Wrocławia w styczniu i obserwowali, jak układa się ruch. Śledzili życie na osiedlach, używali drona do obserwacji potoków ruchu. Zapoznali się ze strukturą właścicielską terenów i potencjałem taborowym MPK. W rezultacie zarekomendowali kilka rozwiązań. Miasto nazywa tę propozycję „Pakietem dla Południa”.
- To, co blokuje mocne zmiany komunikacyjne dla południa, to wąskie wiadukty i estakada kolejowa oraz linia kolejowa 285 prowadzona w poziomie terenu. Ona odcina południe od reszty miasta - analizuje Mateusz Szpórnóg z Via Vistula.
Według zapowiedzi Urzędu Marszałkowskiego opóźniona Wschodnia Obwodnica Wrocławia ma zostać oddana do użytku w 2027 roku. Natomiast kolej, jeśli przebuduje linię do Świdnicy czy estakadę towarową, zrobi to dopiero po 2030 roku. Miasto nie chce tyle czekać, stąd poprosiło ekspertów o rozwiązania na najbliższe trzy lata.
Oprócz wspomnianej Trasy Autobusowo-Tramwajowej, po której już w połowie 2025 roku będą jeździć autobusy miejskie, a w przyszłości również tramwaje, miasto rozpoczyna projektowanie TAT na odcinku od krańcówki na Gaju do Szpitala na Borowskiej. Eksperci zarekomendowali też budowę nowego połączenia drogowego, które na odcinku Zielonego Klina będzie służyło wyłącznie autobusom, rowerom i pieszym. Ten łącznik powiązałby ulicę Iwaszkiewicza z Kajdasza w rejonie pętli TAT Jagodno. Możliwe jest też przeprojektowanie ul. Grota-Roweckiego, by dobudować jeden pas dla autobusów do centrum.