Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Na ulice Wrocławia i okolicznych gmin wyjeżdżają fabrycznie nowe rowery miejskie WRM. Od 1 sierpnia mieszkańcy będą mogli korzystać z jednośladów lżejszych i wyposażonych w nowoczesne systemy pokładowe oparte na technologii Internetu Rzeczy (IoT).

Nowe rowery miejskie na wrocławskich ulicach

Na nowy system w samym Wrocławiu ma się składać 240 stacji, a sama infrastruktura została odświeżona wizualnie, żeby jeszcze lepiej wpisywać się w estetykę miasta i całego transportu publicznego Wrocławia. Co więcej, Wrocławski Rower Miejski rozszerzy swoją działalność, przekształcając się w aglomeracyjny system obejmujący gminę Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznia Mała.

We Wrocławiu mamy około 1400 km infrastruktury przyjaznej rowerzystom - w tym drogi przez parki czy nadrzeczne wały, oraz 400 km dróg dedykowanych tylko im. Wrocław od lat konsekwentnie rozwija swoją infrastrukturę rowerową, traktując rowery jako integralną część systemu transportu miejskiego. Rower Miejski jest istotnym elementem naszej polityki transportowej. Jeździmy nim od 14 lat! System Wrocławskiego Roweru Miejskiego stale się rozwija i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem użytkowników. W 2011 r. zaczynaliśmy z 140 jednośladami, dziś mieszkańcy mogą korzystać z 2400 – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Rowery są nowe. Te jednoślady są lżejsze, wyposażone w nowoczesny system, który sprawia, że GPS jest bardziej precyzyjny a obsługa rowerów znacznie szybsza. Mam nadzieję, że wrocławianom będzie się na nich dobrze jeździło.

W systemie wrocławskiej wypożyczalni zarejestrowanych jest ponad 300 tys. użytkowników. Tylko w ubiegłym roku aż 84 tys. z nich dokonał choć jednego wypożyczenia i przejechali rowerami prawie 4 mln km. Pokonują nimi średnio - w czasie jednego przejazdu - dystans 2,48 km, a średni czas wypożyczenia wynosi 32,8 min.

– Cieszymy się, że wracamy na kolejne pięć sezonów do Wrocławia. WRM był naszym pierwszym w kraju systemem Nextbike i jednym z pierwszych systemów publicznej wypożyczalni rowerów miejskich w ogóle w Polsce - ruszył w 2011 roku z liczbą 140 jednośladów. Z ogromną dumą obserwowaliśmy i działaliśmy ramię w ramię z miastem, by rozrósł się blisko 17-krotnie. W tym czasie jednoślady były wypożyczane ponad 15 mln razy a teraz sam system przejściowy tylko od kwietnia do teraz osiągnął wynik ponad 600 tys. wypożyczeń. To pokazuje, że wrocławianie są jednymi z najbardziej rowerowych mieszkańców polskich miast i jestem spokojny o wyniki w kolejnych latach – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

W nowej odsłonie systemu WRM łącznie użytkownicy będą mieli do dyspozycji 2400 tradycyjnych rowerów czwartej generacji. Ofertę uzupełni 100 nowoczesnych rowerów elektrycznych oraz 34 rowery niestandardowe, w tym m.in. cargo, tandemy, handbike’i i dziecięce – dostępne po wcześniejszej rezerwacji.

– WRM to dziś coś więcej niż rower – to realna alternatywa w codziennym transporcie miejskim. Stawiamy na różnorodność modeli, bo z naszych danych jasno wynika, że nowości - takie jak rowery elektryczne – przyciągają użytkowników i zwiększają zaangażowanie. To właśnie świeżość oferty napędza rozwój mikromobilności – mówi Tomasz Wojtkiewicz z Nextbike.

Umowa z Nextbike będzie obowiązywać przez 5 lat. W kolejnych latach liczba stacji oraz rowerów we Wrocławiu jeszcze się zwiększy - w 2026 roku o 3 stacje i 30 jednośladów i w 2027 o kolejne 2 stacje i 20 rowerów.

Wrocławski Rower Miejski wyjedzie też poza granice miasta, stając się de facto Aglomeracyjnym Rowerem Miejskim. To efekt współpracy Urzędu Miejskiego Wrocławia, Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska i sąsiednich gmin.

– Dwa lata temu uruchomiliśmy pilotażowy projekt Rowerów Miejskich w gminach Kąty Wrocławskie, Wisznia Mała i Kobierzyce, żeby sprawdzić, czy mieszkańcy tych miejscowości będą równie chętnie wypożyczać rowery jak wrocławianie. Liczby jasno pokazały, że to rozwiązanie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób poruszających się po aglomeracji wrocławskiej – informuje Tomasz Wiśliński, prezes Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska.

Dlatego gminy zadeklarowały dołączenie do nowego systemu. – Gminy Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice oraz Wisznia Mała, w ciągu najbliższych tygodni, będą stopniowo uruchamiać usługę Wrocławskiego Roweru Miejskiego na swoim terenie. Tym samym sieć powiększy się o 220 rowerów i 22 nowe stacje. Jest to bardzo dobra informacja, ponieważ rozwój infrastruktury rowerowej wspiera nie tylko ideę zrównoważonej mobilności aglomeracji wrocławskiej, ale również zacieśnia relacje pomiędzy samorządami i mieszkańcami – mówi prezes Aglomeracji Wrocławskiej.

W nowej odsłonie Wrocławskiego Roweru Miejskiego zmieni się również sposób rozliczania. Użytkownicy będą mogli korzystać z rowerów po podpięciu karty płatniczej w aplikacji mobilnej. Dotychczasowa opcja przedpłaty i zasilania konta zostaje wycofana. Osoby, które miały już wcześniej konto z tą opcją, również muszą dodać kartę, aby móc wypożyczać rowery.

- Osoby, które mają już podpiętą kartę w swoim koncie, nie muszą ponawiać tej czynności wraz z uruchomieniem nowego systemu WRM. To rozwiązanie jest efektem modernizacji systemu i ma na celu uproszczenie obsługi, przyspieszenie jej działania oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Podobnie jak w wielu nowoczesnych platformach cyfrowych, opłaty będą pobierane automatycznie – aplikacja naliczy wyłącznie należność za konkretny przejazd. Dzięki czemu użytkownicy mogą wygodnie korzystać z roweru bez konieczności pamiętania o doładowaniach czy kontrolowania salda – tłumaczy Tomasz Wojtkiewicz.

Pierwsze 20 minut jazdy rowerem miejskim pozostaje za darmo, kolejne 40 minut kosztuje 3 złote, a 6 złotych zapłacimy za każdą następną rozpoczętą godzinę. Z kolei za skorzystanie z roweru elektrycznego mieszkańcy zapłacą 59 groszy za każdą rozpoczętą minutę jazdy.

Źródła: Urząd Miasta Wrocław