Przede wszystkim chodzi o przeciwdziałanie skutkom nieregularnych i gwałtownych opadów, takim jak lokalne podtopienia. Z tymi zjawiskami związane są także zmiany klimatyczne, prowadzące do suszy i mniejszej dostępności wody pitnej.
Celem jest ukształtowanie proekologicznej postawy młodych uczestników zajęć poprzez przekazanie wiedzy o procesach dotyczących wody zachodzących na Ziemi oraz wpływie człowieka na te procesy. Szczególnie w zakresie naturalnej retencji, ulegającej ograniczeniu poprzez rozwój miast i wsi. Skutkuje to coraz większym i stale powiększającym się stosunkiem powierzchni nieprzepuszczalnych czy o ograniczonej bioróżnorodności.
Pierwszy etap to zajęcia edukacyjne prowadzone na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis. Miały charakter warsztatów, interaktywnej zabawy z wykorzystaniem pomocy naukowych i gadżetów służących promocji dobrych postaw ekologicznych. Uczniowie dowiedzieli się jakie fizyczne właściwości wody sprawiają, że jest ona tak wyjątkową substancją, niezbędną do życia każdemu żywemu organizmowi. Podczas zajęć zbadali także glebę i sprawdzili, w jaki sposób człowiek przyczynia się do jej degradacji.
Drugim etapem był konkurs przeprowadzany przez Aglomerację wspólnie z Wydziałem Inżynierii Środowiska Politechniki Wrocławskiej. Uczestnicy warsztatów w Hydropolis zostali zaproszeni na prezentację dotyczącą rozwiązań, które przeciwdziałają nadmiernemu uszczelnianiu terenów zurbanizowanych. Prezentacje odbyły się na terenie szkół w gminach Aglomeracji Wrocławskiej i zostały przeprowadzane przez osoby będące pracownikami naukowymi PWr.
Podczas prezentacji uczniowie otrzymali także brief zadania konkursowego, które dotyczy analizy najbliższego otoczenia – terenu szkoły. Zadaniem była ocena stanu istniejącego oraz zaproponowanie rozwiązań, które można wprowadzić, by poprawić sytuację w kontekście skutków zmian klimatycznych
(terenu utwardzone vs. przepuszczalne; zieleń, ogrody deszczowe, itp.). Prace konkursowe mogą zostać wykonane dowolną techniką, a uczniowie składają je do 15 kwietnia. Trzy klasy, które wykonają najciekawsze prace, zostaną zaproszone na zajęcia warsztatowe na terenie PWr.
Projekt dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.