Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Na mocy umowy podpisanej pomiędzy Portem Lotniczym Wrocław a firmą Strabag Infrastruktura Południe w ciągu 26 miesięcy powstaną: nowa płyta postojowa na 12 samolotów, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 km droga kołowania, płaszczyzna do odladzania oraz przebudowane zostaną istniejące drogi kołowania. Koszt inwestycji, która niemal podwoi możliwości operacyjne lotniska, to niespełna 377 mln zł netto. Projekt został dofinansowany z funduszy europejskich w ramach programu CEF2 kwotą 175 mln zł.

Ogrom inwestycji zmusi Port Lotniczy Wrocław do zatrzymania ruchu pomiędzy 26 października a 4 grudnia przyszłego roku.

Dynamiczny wzrost liczby operacji lotniczych oraz obsłużonych pasażerów w Porcie Lotniczym Wrocław spowodował, że aktualna infrastruktura zaczęła zbliżać się do swojego maksimum. Obecnie wykorzystywany terminal został zaprojektowany z założeniem obsługi niespełna 4 milionów pasażerów. Jeżeli dynamika wzrostu utrzyma się do końca roku, liczba ta osiągnie niemal 4,5 mln podróżnych. Infrastruktura lotniskowa w obecnej formie też nie gwarantuje dalszych wysokich wzrostów.

- Stojące przed nami wyzwanie to nawet nie krok milowy w historii naszego lotniska, to skok generacyjny. Dzięki realizacji ambitnych założeń będziemy w stanie obsłużyć nawet dwukrotnie więcej samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu. To przełoży się na jeszcze atrakcyjniejszą siatkę połączeń, zarówno turystycznych, jak i tych wykorzystywanych przez przedstawicieli biznesu. To również wielka szansa dla naszego regionu, którego okno na świat powiększy się niemal dwukrotnie - podkreśla Karol Przywara, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Inwestycja jest największą w historii wrocławskiego lotniska. Nawet budowa obecnie używanego terminalu nie była tak kosztochłonna oraz czasochłonna. By zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz sprawnie przeprowadzić inwestycję, po wielu analizach i rozmowach m.in. z liniami lotniczymi i pozostałymi partnerami podjęto decyzję, że od 26 października do 4 grudnia przyszłego roku wstrzymany zostanie ruch na wrocławskim lotnisku.

Zwycięzcą przetargu, a co za tym idzie wykonawcą przebudowy części operacyjnej Portu została firma Strabag Infrastruktura Południe. - Przypomnę, że w 2016 roku Strabag przeprowadził remont drogi startowej wraz z przystosowaniem lotniska do wyższej kategorii ILS, a w 2018 roku wybudowaliśmy nową płytę do odladzania samolotów - podkreśla Daniel Czaja, członek zarządu firmy zatrudniającej 6,8 tys. osób. Prace rozpoczną się jeszcze w październiku, koniec zaplanowany jest na grudzień 2026 roku.

Źródła: Wrocław