Ostatni pociąg na Dworzec Świebodzki wjechał w 1991 roku. Od tego czasu w obiektach jego funkcjonuje teatr, knajpy, hostel, ale przede wszystkim jest to targowisko w niedzielę. - Dla Wrocławia najistotniejsze jest, by połączeń dowożących ludzi z Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego było jak najwięcej. Słyszymy od kilku lat że dalsze rozwijanie kolei aglomeracyjnej przy obecnej infrastrukturze nie jest możliwe, że przepustowość Dworca Głównego jest na wyczerpaniu. To stanowi istotną barierę w rozwoju połączeń kolejowych i stworzeniu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia. Potrzebujemy więc przywrócenia funkcji pasażerskich Dworca Świebodzkiego jako alternatywy dla Wrocławia Głównego - wyjaśnia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta.
To dlatego, mimo, że Dworzec Świebodzki do magistratu nie należy, Wrocław partycypuje kwotą 9 milionów w przywróceniu jego funkcjonalności dla pasażerów. Prace muszą się zakończyć do 2028 roku, choć przedstawiciel zarządu województwa deklarował wczoraj, że już za trzy lata mogą pojawić się na dworcu. Remont torów i peronu nie oznacza rewitalizacji zabytkowych budynków dworca.
Przywrócenie połączeń kolejowych wpłynie również na możliwość wykreowania węzła przesiadkowego na pl. Orląt Lwowskich. Okolice Dworca Świebodzkiego to jedenaście linii autobusowych i tramwajowych, nocnych i dziennych. Po uruchomieniu Trasy Tramwajowo-Autobusowej na Nowy Dwór układ komunikacyjny będzie jeszcze lepszy.
Magistrat przypomina, że obok finansowania komunikacji w mieście dokłada się i współfinansuje również komunikację aglomeracyjną.
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami. Linie 9xx obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz.
Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei - jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Poza wspomnianymi powyżej 9 mln zł na uruchomienie Dworca Świebodzkiego, 3 mln zł pochłonęło finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem-Laskowice.
– Wrocław ze swojego budżetu przeznacza również corocznie środki finansowe na dodatkowe przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym – uzupełnia Paulina Tyniec-Piszcz.
Przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało także 7 parkingów „parkuj i jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł. – Nasza współpraca z różnymi partnerami - władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami autobusowymi - układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023 roku – kończy Tyniec-Piszcz.