Konsultacje rynkowe polegają na tym, że przyszły zamawiający rozmawia z producentami tramwajów o kwestiach technicznych, jakie rozwiązania stosują, jakie są w stanie zastosować, jakie mają moce produkcyjne.
– Zamykamy bardzo intensywny rok, który mogę określić jako czas kluczowych decyzji dla całej komunikacji autobusowej. Podpisaliśmy umowy na dostawę 228 nowych autobusów, a kolejne są już w planach. Teraz robimy kolejny krok, kierujemy cały wysiłek w stronę tramwajów. To początek końca ery Konstali 105 w taborze MPK – zapowiada Witold Woźny, prezes MPK.
Nowe tramwaje zapewnią w najbliższych latach obsługę istniejących linii, a także tych planowanych na Swojczyce, Maślice, Księże Wielkie, do szpitala na ul. Borowskiej czy na Klecinę. Projekt rozbudowy i wymiany taboru jest też ściśle powiązany z budową nowej zajezdni przy al. Architektów. Ten obiekt będzie kosztował być może nawet miliard złotych! Obecnie trwa jego projektowanie, a w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe związane z trasa tramwajową prowadzącą do zajezdni.
Wybór tramwajów, którego długi proces właśnie się rozpoczął, będzie wyjątkowy. MPK chce bowiem jak najszerzej zapoznać się z opinią mieszkańców korzystających z komunikacji zbiorowej.
– W pierwszych miesiącach 2026 roku będziemy testować różne modele tramwajów na wrocławskich torowiskach. Chcemy wiedzieć, jak ocenią je pasażerowie. Chodzi o komfort, wygłuszenie, przestrzeń dla dzieci w wózkach, osób z niepełnosprawnościami czy rowerzystów. Dobierając pojazdy na kolejne dekady, zrobimy to wspólnie, angażując rady osiedli, środowiska eksperckie oraz wrocławian – zdradza Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK.
Nowe tramwaje zastąpią m.in. kultowe już Konstale 105, których wciąż kilkadziesiąt jeździ po wrocławskich szynach.