Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Ponad 1155 km dróg do odśnieżenia, 1,5 tysiąca chodników, 113 ścieżek rowerowych i ponad 90 pługosyparek – tak w kilku liczbach przedstawia się sezon zimowy we Wrocławiu. Spółka Ekosystem przeprowadziła kontrole sprzętu i środków do zimowego utrzymania miasta.

W sumie wykonawcy zgromadzili w swoich bazach prawie 4,5 tys. ton soli i ponad tysiąc ton kruszywa.

Sezon zimowy 2023/2024 we Wrocławiu trwa od 1 listopada do końca marca przyszłego roku. W tym czasie służby miejskie są gotowe, by zimowym oczyszczaniem objąć ponad 1155,63 km dróg. To nieco więcej niż liczy trasa z Wrocławia do Wenecji.

- Podczas przeglądów weryfikujemy sprzęt, którego nasi wykonawcy używają do prowadzenia działań w sezonie zimowym. W sumie tej zimy na ulicach Wrocławia będzie pracowało ponad 90 pługosyparek. Weryfikujemy też ilość zgromadzonych środków chemicznych do tego, by przeciwdziałać skutkom zimy. W sumie wykonawcy zgromadzili prawie 4,5 tys. ton soli i ponad tysiąc ton kruszywa w swoich bazach przed sezonem. Musimy mieć pewność, że w sytuacji pogorszenia warunków atmosferycznych wykonawcy niezwłocznie podejmą odpowiednie działania – mówi Piotr Różewicz, dyrektor operacyjny Ekosystemu.

Wykonawcy są w gotowości technicznej, co oznacza, że w sytuacji pogorszenia warunków pogodowych – wystąpienia opadów śniegu czy oblodzenia – mogą rozpocząć prace w danym rejonie Wrocławia w ciągu godziny od decyzji o uruchomieniu „akcji zima”. Każda tego typu akcja może trwać nawet do 10 h.

Zimowym oczyszczaniem objęte są drogi krajowe nr 5 i 94, wojewódzkie, powiatowe i gminne - ważne z punktu widzenia komunikacji miejskiej, umożliwiające łatwy dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej, np. szpitali. Drogi oczyszczane są w wyznaczonej kolejności, rozpoczynając od tych najbardziej strategicznych.

Sezon zimowy to przede wszystkim oczyszczanie jezdni - usuwanie śniegu i zapobieganie oblodzeniom – chociaż służby dbają też o usuwanie śniegu i zapobieganie śliskości chodników, ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, ścieżek rowerowych, przystanków komunikacji miejskiej.

- Warto przy tym pamiętać, że odśnieżanie i zabezpieczanie przed śliskością dróg wewnętrznych, osiedlowych, zakładowych czy placów przed dworcami kolejowymi i autobusowymi to odpowiedzialność zarządcy terenu. Z kolei obowiązek oczyszczania chodników zawsze leży w gestii właścicieli przylegających nieruchomości – mówi Aleksandra Palus, rzecznik prasowy Ekosystemu.

W ubiegłym sezonie zimowym przeprowadzono 25 pełnowymiarowych akcji odśnieżania, przejechano 11 000 km i użyto 2300 ton soli.

Źródła: Wrocław