Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

75 proc. torów jest, jest też wskazana trasa, łącznie z wiaduktem nad jezdnią samochodową i tunelem pod lotniskiem. Potrzeba tylko… odmrożenia projektu, z którym nic się nie dzieje od 2015 roku. Wrocław apeluje do Ministerstwa Infrastruktury.

Dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem dworca to koszt około 250 mln zł.

1 października ruszył dworzec kolejowy na lotnisku w Rzeszowie. Z centrum miasta przejazd na lotnisko zajmuje 18 minut. Przejazd koleją z centrum Wrocławia: Dworca Głównego czy Dworca Świebodzkiego na Lotnisko przez Wrocław-Muchobór, Wrocław-Nowy Dwór i Wrocław-Żerniki zajmie około 20 minut. Wrocław zaplanował to jeszcze przed Euro2012.

- Niestety w 2015 roku zmieniła się władza centralna i odłożyła temat naszej wrocławskiej kolei na półkę – wskazuje wiceprezydent Jakub Mazur. Tymczasem usytuowanie portu lotniczego jest idealne dla kolei: pomiędzy linią wałbrzyską i legnicką, w linii prostej około 3 km od obu tych tras.

- W 2022 roku Wrocławski Port Lotniczy obsłużył 2,9 mln pasażerów. To orientacyjny potencjał przewozowy dla kolei ok. 1,4 mln osób rocznie - tak wynika z szacunków samych kolejarzy. Każdy wzrost ruchu lotniczego generuje proporcjonalny wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na transport do pracy – mówi Karol Przywara, wiceprezes portu i kandydat do Sejmu z ramienia KO, deklarujący walkę o realizację projektu na Wiejskiej.

Dziś lotnisko obsługuje komunikacja MPK. Wrocławianie i turyści korzystają też z taksówek i własnych samochodów, co jest problemem dla lotniska. - Nawet powiększony parking lotniska nie zapewnia wystarczającej liczby miejsc. Dochodzi na lotnisku do absurdalnych sytuacji, gdzie w czerwcu awaryjne parkingi powstawały na płycie lotniska – opisuje Karol Przywara.

Faktycznie PKP PLK, mimo że gotowe były wszystkie wdrożeniowe plany, zamiast budować zaczęło „projektować i analizować”. - Kolej zapowiada publikację Wstępnego Studium Wykonalności dopiero w 2024, a modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego, przez działanie rządu PiS, spadła w Warszawie do programów rezerwowych – podkreśla Jakub Mazur.

Wrocław jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach.

- Wrocławskie lotnisko posiada już część odpowiedniej infrastruktury (60-metrowy tunel dla pasażerów wyprowadzony z podziemi lotniska), umożliwiającej skomunikowanie portu z centrum miasta połączeniem kolejowym. Jest przygotowany wiadukt nad drogą od strony przystanku Wrocław-Żerniki - opisuje Przywara.

- Dlatego podpisujemy tu apel do Ministra Infrastruktury, aby uwzględnił w powstającym od 4 lat wstępnym Studium linię kolejową na lotnisko – kończy wiceprezydent Mazur.

Dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem dworca to koszt około 250 mln zł.

Źródła: Wrocław