Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Jesień to czas, gdy przyroda maluje świat najpiękniejszymi barwami. To także okazja, by uczyć dzieci troski o środowisko. Nawet tak prosta czynność jak grabienie liści może stać się początkiem ciekawej lekcji ekologii. A tych we wrocławskich przedszkolach i szkołach nie brakuje.

Dzieci z Przedszkola nr 109 wiedzą, że nie można zgarniać wszystkich liści, bo zwierzęta tracą swoje schronienie.

Podczas jesiennych porządków warto pamiętać, że opadłe liście nie są odpadem – pełnią ważną rolę w ekosystemie. Z czasem rozkładają się, wzbogacając glebę w składniki mineralne, zatrzymują wilgoć i tworzą naturalne schronienie dla małych zwierząt, takich jak jeże. Dlatego nie w każdym miejscu powinno się je usuwać. Część liści pozostaje w spokojnych zakątkach ogrodów, terenów szkolnych i przedszkolnych, gdzie wspiera lokalną bioróżnorodność.

Miasto we współpracy z Ekostrażą zachęca placówki oświatowe do prowadzenia jesiennych prac z poszanowaniem przyrody. A Ekostraż przypomina, że pozostawione liście mogą dosłownie ratować np. jeżom życie.

– Wystarczy w rogu ogrodu lub placu zabaw zostawić stertę liści i gałązek, by stworzyć idealne miejsce do zimowania dla jeży – mówi Katarzyna Szakowska z organizacji. – Dzięki takim naturalnym kryjówkom mniej zwierząt będzie potrzebować naszej pomocy w azylu – dodaje.

Jedno z miejsc, gdzie proekologiczne podejście jest realizowane od lat, to Przedszkole nr 109 przy ul. Nowowiejskiej. - Dzieci same zauważają, że gdy zgarniemy wszystkie liście, zwierzęta tracą swoje schronienie – opowiada Marta Hold-Łukasik, dyrektor przedszkola.

Podobne zasady stosuje również Zarząd Zieleni Miejskiej we Wrocławiu. Oczywiście, schorowane liście są usuwane, lecz w wielu miejscach stanowią naturalną ściółkę. Bo użyźniają glebę, zatrzymują wilgoć, wspierają bioróżnorodność. Z myślą o bezpieczeństwie zwierząt wykonawcy prac porządkowych nie mogą używać dmuchaw do liści.

Wrocławskie przedszkola i szkoły od lat rozwijają programy edukacji przyrodniczej. To m.in. zajęcia terenowe, warsztaty o recyklingu, akcje rodzinne (sadzenie drzew, zbiórki elektroodpadów) czy zajęcia kreatywne (budowanie hoteli dla owadów, karmników).

Źródła: Wrocław