Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Wizja zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum Wrocławia właśnie się realizuje. Miasto wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym, firmami kurierskimi, ekspertami i stowarzyszeniami zajmującymi się zrównoważoną mobilnością oraz logistyką miejską, podpisało porozumienie w ramach partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej.

Mikrocentrum przeładunkowe ma się znaleźć w parkingu Narodowego Forum Muzyki.

- Partnerstwo to kolejny krok w stronę lepszego i bardziej przyjaznego Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców i innych użytkowników. Żeby zmierzyć się potrzebami wszystkich użytkowników, potrzebne są nowe rozwiązania. Dlatego korzystamy z rekomendacji opracowanego w 2021 „Masterplanu dla przestrzeni miejskich w Centrum”. Na marginesie, kolejną z realizowanych rekomendacji wynikających z Masterplanu jest toczący się projekt rewitalizacji ul. Ruskiej - mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.

Partnerstwo zostało zainicjowane w ubiegłym roku przez Wrocław i Uniwersytet Ekonomiczny, by stworzyć platformę do pracy nad ulepszeniem systemu transportu towarowego i osiągnąć zeroemisyjne dostawy w historycznym centrum Wrocławia, a także rozwiązania bieżących problemów związanych z logistyką w mieście.

- Zostaną wdrożone konstruktywne rozwiązania dla zidentyfikowanych problemów, uwzględniające różne potrzeby interesariuszy, wpisujące się w cele strategiczne miasta – dodaje prof. Andrzej Kaleta, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Największe wyzwania dla firm kurierskich to wyznaczone okna czasowe dla dostaw i brak miejsc do rozładunku. Te ograniczenia często prowadzą do realizacji dostaw poza ustalonymi godzinami oraz do blokowania chodników i jezdni przez pojazdy dostawcze.

- Powołaliśmy grupę roboczą, która pracuje nad pomysłem utworzenia mikrocentrum przeładunkowego w parkingu NFM, zwanego przez nas roboczo Mikrohub Wrocław. W skrócie działanie takiego Mikrohuba polega na zorganizowaniu miejsca w sąsiedztwie centrum, gdzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy – rowery cargo lub elektryczne. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjeżdżają do

centrum, a większość dostaw odbywa się w sposób bardziej ekologiczny i niskoemisyjny - także w godzinach poza dotychczas wyznaczonym oknem.

Do tej inicjatywy zaproszono siedem największych firm kurierskich w kraju, które zadeklarowały chęć korzystania z Mikrohuba. Byłby on pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce.

Źródła: Wrocław