Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy, wśród nich zeroemisyjne, oraz możliwość zakupu biletu w kasowniku w pojeździe – m.in. takie nowinki czekają pasażerów komunikacji miejskiej, podróżujących autobusami linii 9xx łączących Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.

W nowych autobusach znajdą się m.in. gniazda USB i defibrylator. Będzie można podładować komórkę czy laptop.

Właśnie ruszył nowy przetarg na „świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gmin Wisznia Mała, Długołęka i Czernica”.

– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Z moimi kolegami, włodarzami gmin Wisznia Mała, Długołęka i Czernica zadbaliśmy o to, by każdy z pojazdów był komfortowy dla pasażerów i kierowców. Poza tym, że będą one klimatyzowane, niskopodłogowe i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami, zostaną wyposażone w gniazda USB, a także w defibrylator AED – wymienia prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Przetarg obejmuje dwa zadania: na 17 linii podmiejskich 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą (w tym 5 całkowicie nowych tras) oraz 9 linii miejskich – dziś obsługiwanych przez MPK Wrocław oraz jego podwykonawcę.

– Po jego rozstrzygnięciu aż 32% floty obsługującej linie łączące te gminy Aglomeracji stanowić mają pojazdy niskoemisyjne – zdradza Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w UM Wrocławia. Przewoźnicy wyłonieni w postępowaniu przetargowym przeznaczą do ich obsługi łącznie 92 fabrycznie nowe autobusy. Na ich dostarczenie i rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy.

- Jeśli uda nam się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice Aglomeracji pod koniec przyszłego roku – mówi Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu UM Wrocławia. Składanie ofert do 5 września.

- Gmina Wrocław wymaga od potencjalnych oferentów zapewnienia łącznie 92 autobusów do obsługi wspomnianych linii: 40 autobusów przegubowych (ok. 18-metrowych), 40 solo (ok. 12-metrowych) i 12 autobusów midi (ok. 10-metrowych). Znaczną część z nich stanowić będą pojazdy niskoemisyjne –

podkreśla Paulina Tyniec-Piszcz. W ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – wykonają one ponad 38 mln wozokilometrów.

Urbancard w Aglomeracji

Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi - strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem a gminami ościennymi (Czernica, Kąty Wr., Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka). – Aby korzystać z tych linii, trzeba mieć bilety jednorazowe zakupione u kierowcy lub lokalne EM-karty. Od momentu rozpoczęcia świadczenia usług przez nowych operatorów, na liniach objętych postępowaniem wprowadzamy system Urbancard. To ważny krok w integracji transportu zbiorowego – mówi Paulina Tyniec-Piszcz. System będzie rozszerzany także na linie obsługujące pozostałe gminy.

Źródła: Wrocław