Nowe centrum ma w sumie blisko 300 mkw powierzchni i rozłożone jest na trzech kondygnacjach. – Mamy tu specjalistyczne pracownie florystyczne oraz nowoczesne sale dydaktyczne. Jednym z najważniejszych elementów jest całoroczna szklarnia z innowacyjnymi systemami nawadniania i ogrzewania, w której adepci florystyki będą zdobywać doświadczenie w warunkach zbliżonych do realnej pracy – podkreśla Filip Marek, dyrektor placówki. – Oferujemy m.in. kursy z aranżacji wnętrz roślinami, scenografii florystycznych, ikebany oraz projektowania tarasów i balkonów, zarówno dla początkujących, jak i dla osób rozwijających swoje pasje. Co ważne, wszystkie zajęcia prowadzone będą wyłącznie na żywych roślinach.
W centrum znajdą się również dwa profesjonalne terraria, przygotowane we współpracy z prof. Katarzyną Wróblewską z Uniwersytetu Przyrodniczego, prezentujące roślinność Amazonii i Borneo. A artystyczny charakter miejsca podkreślą naczynia autorstwa polskich projektantów szkła i ceramiki, m.in. Malwiny Konopackiej.
Zakres prac objął także modernizację instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, montaż klimatyzacji oraz pełne dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Miasto podkreśla, że inwestycja w BCU to inwestycja w rozwój i przyszłość mieszkańców.
Florystyczne BCU współpracować będzie ze Stowarzyszeniem Naukowo-Technicznym Inżynierów i Techników Ogrodnictwa. Łączny koszt inwestycji przekracza 10 mln zł, z czego ponad 8,4 mln zł pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy. Kursy ruszą w styczniu 2026 r. Do czerwca 2026 r. przeszkolonych zostanie 200 osób: młodzieży, nauczycieli i dorosłych chcących rozwijać swoje umiejętności we florystyce.
BCU przy ul. Szkockiej to już czwarta tego typu placówka we Wrocławiu. Wcześniejsze – w dziedzinie automatyki przemysłowej, elektromobilności i elektryki – funkcjonują już odpowiednio przy Lotniczych Zakładach Naukowych, Zespole Szkół nr 2 oraz CPKZ przy ul. Strzegomskiej.
Budowa i wyposażenie czterech BCU to koszt ponad 62 mln zł, z czego ok. 50 mln zł to dofinansowanie z KPO.