Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Wrocław to dziś 893 tys. mieszkańców, ale z miasta korzysta około 1,2 mln ludzi dziennie. Dlatego tak ważna jest współpraca z gminami ościennymi, choćby w temacie komunikacji aglomeracyjnej.

Seniorzy mieszkający w Aglomeracji Wrocławskiej będą się poruszać pojazdami ekologicznymi i świetnie wyposażonymi.

Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi - strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem a sąsiadującymi gminami. Wrocław i gminy aglomeracji są na ostatnim etapie rozstrzygania przetargu, który pozwoli wejść Wrocławiowi, Wiszni Małej, Czernicy i Długołęce na zupełnie nowym poziom komunikacji zbiorowej.

- Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej, czyli 5,5 mln km. Obecnie połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100. Obecnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie. Do tego nowe, w tym elektryczne autobusy, a kursy zostaną zagęszczone i pojawią się dodatkowe połączenia weekendowe – wylicza wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur.

Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 mln wozokilometrów (to 41 podróży na Księżyc i z powrotem). Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 70 fabrycznie nowych autobusów. Chodzi m.in. o linie zaczynające swoją numerację od 9xx łączące Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.

- Co szósty pojazd będzie zeroemisyjny, czyli elektryczny. Wszystkie pozostałe spełnią najwyższe normy emisji spalin. Wszystkie mają być też klimatyzowane i niskopodłogowe, wyposażone również w WiFi, USB oraz defibrylator AED – podkreśla Marcin Golański, sekretarz gminy Czernica.

Co ważne, autobusy nie będą się różnić od tych obsługujących Wrocław, jeśli chodzi o jakość taboru, wyposażenie czy dostępność. By cała aglomeracja miała tak samo wysoki poziom obsługi. Wrocławianie jeżdżący tylko w granicach miasta autobusy z cyfrą 9 na początku numeru mogą traktować jak zwykłe autobusy miejskie. Obowiązują w nich bilety okresowe i czasowe, można kupić bilet na jednorazowy przejazd.

Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu dwóch osób na wózkach inwalidzkich. Rozszerzony zostanie system UrbanCard i integracja systemów. Całość zadania to koszt ok. 700 mln zł brutto.

Pierwsze zmiany są już wdrażane. Na początku marca uruchomiono weekendowe połączenia do Żórawiny dwóch linii autobusowych (903 i 913): 38 kursów w soboty i 27 w niedziele (wcześniej linie te kursowały wyłącznie w dni robocze). Od soboty, 6 kwietnia, rusza pakiet rozwiązań na liniach międzygminnych łączących Wrocław z Wisznią Małą, Miękinią i Długołęką.

Źródła: Wrocław