Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Każdego roku na ulicach Warszawy przybywa firm, które zajmują się przewozem osób. Aby zapewnić bezpieczeństwo korzystających z ich usług pasażerów, prezydent m.st. Warszawy razem ze służbami prowadzi kontrole na terenie miasta.

W 2024 r. było w Warszawie prawie 59 tys. taksówek. To ponad 18 tys. więcej niż rok wcześniej

Rezultaty budzą strach. Na ponad 2 tys. kontroli ponad 50 kierowców taksówek nie miało prawa jazdy, kilkudziesięciu kolejnych straciło je lub pokazało funkcjonariuszom... fałszywkę. Na tym niestety nie koniec.

W 2024 r. było w Warszawie prawie 59 tys. taksówek. To ponad 18 tys. więcej niż rok wcześniej, ponad połowę więcej niż w 2022 r. i prawie o 39 tys. więcej niż w 2021 r. Skąd taki skok? Jedną z jego przyczyn są właśnie regularne kontrole. To przez nie kierowcy dotychczas świadczący usługi nielegalnie wystąpili o licencję.

Jednak niestety sytuacja wciąż daleka jest od ideału. Jak zapewniają urzędnicy stołecznego Ratusza, liczba kontroli z pewnością się nie zmniejszy. W zeszłym roku cyklicznie i na szeroką skalę prowadzono działania związane z weryfikacją legalności świadczenia przewozu osób taksówką i samochodem osobowym. Sprawdzano także przestrzeganie przez przewoźników obowiązujących norm prawnych.

W kontrole byli zaangażowani funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej. Przez cały rok przeprowadzono łącznie 2334 czynności sprawdzająco-kontrolne, które w 666 przypadkach zakończyły się stwierdzeniem nieprawidłowości.

Najczęstsze naruszenia

• 75 kierowców wykonywało transport drogowy osób bez licencji

• 213 kierowców nie miało wypisu z licencji

• 30 kierowców nie posiadało badań lekarskich i psychologicznych

• 226 kierowców naruszyło przepisy prawa miejscowego

• 54 kierowców poruszało się pojazdem bez prawa jazdy

• 11 kierowców było po spożyciu środków odurzających i alkoholu

• 27 kierowcom zatrzymano prawa jazdy

• 25 kierowców posługiwało się fałszywym prawem jazdy

• 19 kierowców było poszukiwanych

• 11 rozliczeń na podstawie aplikacji mobilnej i taksometru było niezgodnych z przepisami prawa miejscowego

• 52 kierowców zostało zatrzymanych przez Straż Graniczną za nielegalny pobyt

Gdy wsiadamy do taksówki

Należy sprawdzić, czy pojazd ma na dachu lampę z napisem „TAXI” wymaganą u licencjonowanych taksówek, czy wewnątrz w widocznym miejscu znajduje się identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy, opisany jego imieniem i nazwiskiem. Po wykonaniu usługi taksówkarz jest zobowiązany wydać paragon fiskalny zawierający m.in. numer boczny i rejestracyjny taksówki. Gdy pasażer podejrzewa, że usługa została wykonana niewłaściwie, może złożyć zgłoszenie do Urzędu m.st. Warszawy, również za pośrednictwem portalu Warszawa 19115.

Źródła: Strefa Miast