Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu dobiega końca. Po zakończeniu prac, już jesienią tego roku, w zautomatyzowanym, ekologicznym i najnowocześniejszym tego typu obiekcie w Polsce będzie serwisowanych ponad 150 niskopodłogowych tramwajów.

Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 ha. Zostało tu położonych ponad 16 km torów. Będzie wyposażona w inteligentny system sterowania i jako pierwsza w Polsce zasilana w dużym stopniu z przyjaznych środowisku odnawialnych źródeł energii.

– Ta duża inwestycja realizowana jest w naprawdę szybkim tempie, dzięki czemu prace są już na finiszu. Tramwaje, które będą tu nocować, obsłużą oddane ostatnio linie, czyli na Kasprzaka i Gagarina, a także trasy, które budujemy w tej kadencji, w tym przede wszystkim linię na Wilanów – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 ha. Zostało tu położonych ponad 16 km torów. Będzie wyposażona w inteligentny system sterowania i jako pierwsza w Polsce zasilana w dużym stopniu z przyjaznych środowisku odnawialnych źródeł energii. Zainstalowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Zaplanowano też zbiorniki na wody opadowe. Zmagazynowana w nich woda będzie wykorzystywana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

W zajezdni nie zabraknie zieleni. Po zakończeniu prac zajmie aż 20 proc. powierzchni. Niektóre budynki oraz ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami. Zaprojektowano zielone torowiska porośnięte rozchodnikiem oraz nasadzenia drzew i krzewów.

Zajezdnia na Annopolu jest wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności dotychczas wykonywanych ręcznie. System zidentyfikuje każdy wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni tramwaj, sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie się odbywało bez udziału motorniczych.

Do systemu zostanie podłączona także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów będą używali tabletów i smartfonów, które mają przekazywać dane do centrali. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania czynności w ciągu 10 lat wyniosą ok. 10 mln zł. To suma zbliżona do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Wykonawcą zajezdni jest konsorcjum w składzie: ZUE (lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Wartość umowy opiewa na 689 mln zł. Budowa jest współfinansowana ze środków unijnych. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł.

– W perspektywie wyborów do Parlamentu Europejskiego warto wspomnieć, że nie byłoby tej zajezdni bez finansowania unijnego. Pokrywa ono aż 85 proc. kosztów. To pokazuje, jak ważne są pieniądze z UE do tego, żeby Warszawa i cała Polska mogły się rozwijać – podkreśla Rafał Trzaskowski.

W tym roku tramwajarze otworzyli w Warszawie dwie nowe trasy na Kasprzaka i Gagarina. Obecnie w budowie jest ponad 7 km nowych tras tramwajowych na Stegny i do Wilanowa. Rozpoczyna się budowa kolejnych dwóch tras: wzdłuż ul. Rakowieckiej i na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Niedługo zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę. Tramwaje Warszawskie pracują też nad przygotowaniem kolejnych tras: na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i ul. Modlińskiej.

Źródła: Strefa Miast