Statystyki z ostatnich lat wyraźnie pokazują spadek liczby śmiertelnych wypadków. Aby zagwarantować sprawną realizację programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, potrzebne są jednak dobre diagnozy zagrożeń oraz stabilne finansowanie inwestycji. Każdego roku na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego Warszawa przeznacza kilkadziesiąt milionów złotych. Kwota wydana na ten cel od 2028 r. wyniosła co najmniej 284 mln zł, najwięcej w historii miasta. Łącznie z wydatkami poniesionymi do tej pory będzie to ponad pół miliarda złotych.
– Chcemy jeszcze bardziej przyspieszyć tempo inwestycji, by dalej ograniczać liczbę ofiar wypadków. Dotychczasowy fundusz na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie zasilony dodatkową kwotą 164 mln zł. Środki te zostaną rozłożone na cztery lata – mówi Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Za te pieniądze powstają nowe ronda, sygnalizacje, azyle, elementy uspokojenia ruchu, oświetlenie. Metodyczne i zaplanowane działania są możliwe dzięki audytowi bezpieczeństwa przejść dla pieszych
– Efekty audytu też są wyjątkowe. Liczba ofiar wypadków drogowych jest zdecydowanie niższa od średniej krajowej oraz unijnej i co najważniejsze – wciąż spada – wyjaśnia Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Środki zostaną przeznaczone na wszystkie przejścia dla pieszych, które wskazano w audycie jako priorytetowe, czyli ocenione je najniżej. Audyt wykonał Zarząd Dróg Miejskich. Wszystkich przejść w Warszawie jest 4000, z tego 580 przeszło przebudowę. Priorytetowych było 380.
– Chcemy ten cel osiągnąć do 2028 r. Obecnie jesteśmy na półmetku, co oznacza, że do przebudowy pozostało 170 miejsc. Zmiany będziemy opierać na rekomendacjach audytorów i dopasowywać do konkretnych przejść – dodaje Łukasz Puchalski.
Poza tym 2100 zebr otrzymało dodatkowe oświetlenie. To już niemal wszystkie, które tego wymagały.
Od października w Zarządzie Dróg Miejskich zostanie wydzielony nowy pion ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do jego zadań będą należeć m.in.: nadzór nad realizacją nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacją ruchu, kontynuacja projektu „Droga na szóstkę”, który poprawia bezpieczeństwo pod szkołami, a także badania i analizy.