Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Całkowicie przebudowanym wiaduktem nad ul. Globusową we Włochach pierwsi kierowcy pojechali już dwa dni temu. Dotychczas obiekt był jedynie łatany, teraz doczekał się nowej konstrukcji nośnej i płyty. Przy okazji modernizacji zabezpieczono teren pod przyszłą drogę dla rowerów wzdłuż ulic Świerszcza i Potrzebnej.

Na wiadukcie w ciągu ul. Świerszcza wymiano płyty pomostu i kładki dla pieszych. Konstrukcja nośna jest nowa i w dodatku zespolona.

– Wiadukt nad ul. Globusową jest już gotowy. To był bardzo poważny remont. Dotychczasowa konstrukcja została niemal całkowicie rozebrana i zastąpiona nową. Teraz kierowcy oraz piesi mogą korzystać z wygodnego, bezpiecznego obiektu – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Na wiadukcie w ciągu ul. Świerszcza wymiano płyty pomostu i kładki dla pieszych. Konstrukcja nośna jest nowa i w dodatku zespolona. Belki stalowe połączono ze współpracującą żelbetową płytą pomostu. Wiadukt doczekał się solidnych podpór. Ułożono na nim również w tzw. płyty przejściowe, które zmniejszą obciążenie konstrukcji i zapewnią jej dłuższą żywotność. Zlikwidowany został zielony pas nad wiaduktem. To głównie on przyczyniał się do degradacji obiektu. W tym miejscu pojawią się donice z zielenią.

Rozpoczęły się przygotowania do budowy chodnika w bliskim sąsiedztwie wiaduktu nad Globusową. Nowy ciąg pieszy powstanie na 540-metrowym odcinku ul. Świerszcza pomiędzy ul. Rybnicką a Traktorzystów (przy skrzyżowaniu z al. 4 Czerwca 1989 r.). Będzie gotowy jeszcze w tym roku. Na budowę chodnika przeznaczone będzie 1,8 mln zł, aż o 400 tys. zł mniej niż zakładano. W okolicach wiaduktu kolejowego zostanie wybudowane także przejście dla pieszych. ZDM zakończył już zbieranie ofert. Prace ruszą po rozstrzygnięciu przetargu.

Przed przebudową wiadukt przy ul. Globusowej był w opłakanym stanie. Przyczyniły się do tego czas i intensywne użytkowanie. Wpływ na stan konstrukcji miały także uszkodzenia mechaniczne spowodowane przez przejeżdżające pod wiaduktem zbyt wysokie pojazdy. Nie wytrzymało uszczelnienie i przeciekająca woda konsekwentnie naruszała betonowo-stalową konstrukcję.

Blisko 60-letni wiadukt został oddany do użytku w pod koniec 1964 r. i od tej pory nie przechodził żadnych gruntownych remontów. Był jedynie wzmacniany (w latach 1979, 1995 i 2001). W ostatnim czasie ustawiono dodatkowe podpory utrzymujące konstrukcję, ale nie zapewniały całkowitego bezpieczeństwa. Dlatego stołeczny Zarząd Dróg Miejskich podjął decyzję o przebudowie wiaduktu.

Źródła: Strefa Miast