Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Most pieszo-rowerowy nad Wisłą, przebudowa ul. Okrzei, modernizacja ul. Chmielnej, metamorfoza ulic Złota i Zgoda – to tylko kilka z najważniejszych inwestycji prowadzonych od kilku lat w ramach Nowego Centrum Warszawy.

Trwają największe w powojennej historii Warszawy zmiany w przestrzeni ścisłego centrum stolicy.

– To projekt, który zmieni oblicze miasta. Do tej pory w Śródmieściu funkcjonowały tzw. wyspy aktywności, które chcemy połączyć w spójną, dobrze zaplanowaną całość. Wchodzimy w etap, kiedy poszczególne elementy Nowego Centrum Warszawy zaczynają tworzyć jedną przestrzeń urbanistyczną, estetyczną i funkcjonalną. Kończymy kilka inwestycji i działamy dalej – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Dobiega końca rewitalizacja Chmielnej, budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej i mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą. Właśnie został ogłoszony przetarg na modernizację ul. Złotej i Zgoda. Trwają projektowanie kolejnych obszarów Nowego Centrum Warszawy. Na ukończeniu jest plan przebudowy ul. Kruczej, Al. Jerozolimskich i zielonej Marszałkowskiej.

Jedną z bardziej spektakularnych inwestycji była zamiana w zielone miejsce spotkań skrzyżowania rozcinającego na pół deptak na Chmielnej. W ten sposób powstał tzw. pl. Pięciu Rogów. Właśnie stąd rozchodzą się promieniście liczne place budowy. Jednym z nich jest rewitalizacja ul. Chmielnej na całym jej śródmiejskim odcinku i fragmentu ul. Brackiej. Obok powstaje parking podziemny pod pl. Powstańców Warszawy, nieopodal wre praca przy budowie Muzeum Sztuki Nowoczesnej i pl. Centralnego.

Teraz ważnym przedsięwzięciem jest przebudowa kwartału ulic Złotej i Zgody. Jej dokumentacja jest już gotowa i ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy. Zamierzony efekt? Zmienią się nie tylko ulice Złota i Zgoda, ale też Sienkiewicza, duży fragment Jasnej i place pomiędzy nimi, także ten przed Domem pod Orłami. Zostanie na nich zmieniona nawierzchnia, będą posadzone setki nowych drzew, powstaną skwery z niską zielenią i ozdobne fontanny.

Tak duża zmiana nie byłaby możliwa, gdyby nie budowa podziemnego parkingu pod pl. Powstańców Warszawy. To pilotażowy projekt prowadzony w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Kilkupoziomowy parking pomieści 420 samochodów. Ma być gotowy na początku przyszłego roku. Uwolniona w ten sposób przestrzeń pozwoli na nowe zagospodarowanie ulic i placów uwolnionych od samochodów. W całym rejonie planowane jest pozostawienie tylko miejsc parkingowych dla mieszkańców i kopert dla osób z niepełnosprawnościami oraz dostawców.

Kończą się prace na moście pieszo-rowerowym, który połączy Śródmieście z Pragą. – Jest gotowy w 90 proc., planujemy go otworzyć na wiosnę. Przebudujemy też ul. Okrzei. Cały projekt ma ożywić Pragę – mówi Rafał Trzaskowski.

Na tym nie koniec największych w powojennej historii Warszawy zmian w przestrzeni ścisłego centrum stolicy. Bardzo zaawansowana jest przebudowa pl. Na Rozdrożu. Trwają prace zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Niedawno oddano drogę dojazdową, budowany jest chodnik od strony ul. Marszałkowskiej. Muzeum ma być gotowe jesienią.

Źródła: Strefa Miast