Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Trwa już kampania informacyjna i ustawiane jest oznakowanie wyznaczające w mieście granice Strefy Czystego Transportu. Kierowcy mogą też szybko sprawdzić swoje auta pod kątem zgodności z wymogami strefy. 97 proc. posiadaczy aut nie musi się przejmować żadnymi ograniczeniami ani naklejkami.

– Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o Strefie Czystego Transportu. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

Strefa Czystego Transportu w pierwszym etapie będzie dotyczyć stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Zakaz wjazdu obejmie auta benzynowe starsze niż z 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starsze niż z 2005 r.

Jak podają miejscy urzędnicy, wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko ok. 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie. Przy czym połowa z nich to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy.

Centrum informacji o strefie stanowi miejska strona um.warszawa.pl/SCT. Za jej pośrednictwem lub od razu pod adresem SprawdzSCT.zdm.waw.pl można przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców. Na bazie podstawowych informacji o pojeździe (obowiązkowo rok produkcji i rodzaj paliwa, opcjonalnie norma emisji spalin) formularz podaje informację, czy samochód spełnia wymogi SCT. Cała operacja zajmuje dosłownie pół minuty.

Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nic więcej nie trzeba już robić. Taki samochód nie ma obowiązku posiadać jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie.

A co, jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy? Wówczas program poinformuje, jakie ewentualne kroki można podjąć dalej.

Dla osób, które wolą załatwić sprawę osobiście, ZDM przygotował możliwość złożenia wniosku w punkcie przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej). Działa on od poniedziałku do piątku w godz. 8.00–20.00.

Zdecydowana większość mieszkańców, którzy odwiedzili centrum w zeszłym tygodniu, dowiedziała się, że nie muszą składać żadnego wniosku, bo ich auto spełnia wymogi strefy.

Informacji o strefie udziela również Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, którego pracownicy przeszli dodatkowy cykl szkoleń, aby jak najlepiej służyć pomocą w sprawach związanych z funkcjonowaniem SCT.

Przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki. Karany jest wjazd do Strefy Czystego Transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie będzie sprawdzała straż miejska, kontrolując kierowców.

– Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

Warszawa od lat aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do wprowadzenia stref czystego transportu w Polsce. Na każdym możliwym etapie stolica składała swoje uwagi i propozycje do zapisów ustawy i precyzującego ją rozporządzenia.

– Dzielimy się również z rządzącymi na bieżąco naszymi spostrzeżeniami i propozycjami uproszczenia całego procesu, w tym dotyczącymi nalepek na samochody. Postulaty m.in. w sprawie zmiany wzoru nalepki, zostały przesłane do MKiŚ w lutym oraz ponownie w maju tego roku. Na początku czerwca ministerstwo zapowiedziało, że wzór ten rzeczywiście zostanie zmieniony – dodaje Łukasz Puchalski.

W czerwcu ruszyła miejska akcja informacyjna dotycząca SCT. W Warszawie na stałe zostaną zamontowane dodatkowe znaki, które nie są wymagane przepisami. To informacyjne tablice wyprzedzające, które znajdują się na skrzyżowaniach oddalonych od granicy strefy. Pozwolą kierowcom na ewentualną zmianę trasy, jeśli ich sytuacja tego wymaga.

Nadzór nad przestrzeganiem zasad strefy leży w kompetencjach policji i stołecznej straży miejskiej. W ramach współpracy ZDM i straży miejskiej do kontroli prowadzonych przez miasto zostanie wykorzystany system przenośnych kamer. To pilotaż z opcją rozbudowy i rozszerzenia.

Trzy podstawowe rodzaje wyłączeń dla osób fizycznych to:

• zameldowanie w Warszawie i rozliczanie tu podatków,

• bycie seniorem (ukończone 70 lat), bez dodatkowych wymogów,

• posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością.

Wniosek o nalepkę, która potwierdza prawo do wyłączenia, można złożyć przez stronę internetową: um.warszawa.pl/SCT. Za obsługę całego procesu odpowiada stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.

Źródła: Strefa Miast