Respondenci najbardziej zadowoleni są z jakości taboru, liczby przystanków i sieci połączeń. Aż 98 proc. z nich postrzega funkcjonowanie komunikacji miejskiej jako najważniejszy, obok bezpieczeństwa i czystości, obszar życia w mieście. Aż 88 proc. badanych uważa, że jest on dobrze zarządzany (33 proc. bardzo dobrze, a 55 proc. raczej dobrze).
– Warszawski Transport Publiczny to nie tylko oszczędność dla domowego budżetu, dbałość o środowisko naturalne, ale także coraz większa wygoda podróżowania. Dlatego sam często i chętnie z niego korzystam – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Spośród 77 proc. warszawiaków, którzy przemieszczają się do pracy, szkoły, na uczelnię, ponad połowa (52 proc.) deklaruje, że wybiera transport publiczny. To pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej regularnie. Większość z nich do celu dociera w nie więcej niż 30 min (do 15 minut – 12 proc, 16–30 minut – 41 proc.). Ponad 20 proc. badanych w ogóle nie musi dojeżdżać.
Osoby biorące udział w badaniu oceniały też różne aspekty funkcjonowania komunikacji miejskiej: częstotliwość kursowania, sieć połączeń, bezpieczeństwo w pojazdach, punktualność, czystość i temperaturę w środku pojazdów, informacje i oznaczenia dla pasażerów, jakość taboru. Okazuje się, że warszawiacy najbardziej zadowoleni są z: jakości taboru (81 proc.), liczby przystanków, dostępu i jakości informacji (po 80 proc. odpowiedzi), sieci połączeń i bezpieczeństwa w pojazdach (po 78 proc. zadowolonych). Najbardziej zadowoleni są jednak z ceny biletów, które… nie zmieniły się od 2013 r. i dziś są jednymi z najniższych w Polsce.
Warszawski Transport Publiczny po zamieszaniu spowodowanym pandemią i obostrzeniami wrócił do równowagi. Jednocześnie widać jednak, że w ostatnich latach zmieniły się nawyki komunikacyjne warszawiaków. W badaniu z września 2019 r. (przed pandemią), korzystanie z komunikacji miejskiej codziennie lub prawie codziennie deklarowało 55 proc. respondentów. W 2023 r. było to 44 proc. Mimo to ogólna liczba osób korzystających z Warszawskiego Transportu Publicznego zwiększyła się.
Tylko 5 proc. badanych zadeklarowało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie podróżowało komunikacją miejską. W 2019 r. było to 8 proc. Jak to możliwe? Otóż wzrosła liczba osób korzystających z transportu publicznego przynajmniej raz w tygodniu – z 14 proc. w 2019 r. do 24 proc. obecnie. Minimalnie zwiększyła się także grupa osób podróżujących mniej niż raz w tygodniu (z 13 do 15 proc.) i mniej niż raz w miesiącu (z 10 do 11 proc.).
Wyniki badania wskazują na zmianę w sposobie poruszania się po mieście w godzinach nocnych. Autobusy nocne nadal mają swoich fanów – regularnie korzysta z nich ok. 1 proc. badanych (tylu samo co w 2019 r.), a przynajmniej raz w tygodniu ok. 3 proc. (więcej niż w 2019 r.). Większa jest jednak grupa osób, które nigdy nie skorzystały z nocnego autobusu – 71 proc. przy 67 proc. w 2019 r. Równocześnie Barometr Warszawski pokazuje, że zwiększyła się grupa osób podróżujących taksówkami na aplikację i to zapewne one przejęły część pasażerów autobusów linii N.
Jak wynika z badania, coraz więcej mieszkańców Warszawy – blisko 50 proc. (wzrost o ok. 13 proc. w porównaniu do 2019 r.) – korzysta z kolei, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej, Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolei Mazowieckich. Pociągami tych przewoźników można jeździć, korzystając z oferty wspólnego biletu. Regularnie jeździ nimi ok. 18 proc. respondentów.
Barometr Warszawski
Badanie to zlecił stołeczny ratusz, przeprowadziła je w połowie 2023 r. pracownia badawcza PBS. Część „Transport i mobilność” wykonano we wrześniu 2023 r. Na pytania odpowiedziało 3155 mieszkańców stolicy w wieku powyżej 15 lat ze wszystkich dzielnic. Wyniki pokazały, co jest dla warszawiaków ważne, z czego są zadowoleni i co można poprawić.