Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Wciąż wielu z nas nie wie, jak poprawnie segregować szkło. Stąd pomysł na ogólnopolską kampanię edukacyjną pod hasłem „Szkło Must Go On”. Jej organizatorem jest Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, która skupia przedsiębiorców produkujących wyroby w opakowaniach. Aktywną politykę informacyjną na ten temat prowadzi również miasto.

Tylko niewiele ponad połowa opakowań szklanych trafia w Polsce do recyklingu, podczas gdy w Unii Europejskiej jest to aż 70 proc.

Tylko niewiele ponad połowa opakowań szklanych trafia w Polsce do recyklingu, podczas gdy w Unii Europejskiej jest to aż 70 proc.

– Moglibyśmy przetwarzać rocznie ok. 400 tys. ton szkła więcej. Zbyt duża jego część wciąż trafia do odpadów zmieszanych zamiast do odpowiednich pojemników. To marnowanie surowca o wielkim potencjale – mówi Jakub Tyczkowski, prezes Rekopolu.

Obecnie zbieramy ok. 750 tys. ton szkła, co stanowi jedynie ponad połowę szklanych opakowań wprowadzanych na rynek. 20 proc. pojemników na szkło jest zanieczyszczanych innymi materiałami, które nie nadają się do przetworzenia, co znacznie obniża efektywność recyklingu.

W domach mamy ogromny problem z segregacją szkła. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Kantar Polska, aż 90 proc. ankietowanych wrzuciłoby zwykłą szklankę do zielonego pojemnika, a powinna ona trafić do odpadów zmieszanych. 39 proc. badanych błędnie wyrzuciłoby lustro do pojemnika na szkło, a 37 proc. postąpiłoby tak ze stłuczonym talerzem. Przedmioty te, choć są wykonane ze szkła lub ceramiki, mają inną strukturę niż szkło opakowaniowe i nie mogą być poddane recyklingowi w ten sam sposób.

– Mity związane z segregacją szkła są niestety szeroko rozpowszechnione. Nasze badania pokazują, że aż 48 proc. Polaków wierzy, że każde szklane opakowanie musi być umyte przed wyrzuceniem – mówi mówi Katarzyna Zalewska, Head of Sustainability Expertise w Kantar Polska.

Podczas kampanii „Szkło Must Go On” w mediach społecznościowych będą pojawiać się krótkie filmy, grafiki edukacyjne i konkursy. Ambasadorami kampanii są aktorka Marta Zgutczyńska i wokalista Mateusz Gędek, który na potrzeby akcji stworzył specjalny utwór i przygotował do niego teledysk.

Aktywną politykę informacyjną na temat segregacji szkła i innych odpadów prowadzi m.st. Warszawa. Przygotowuje kampanie informacyjne i organizuje akcje edukacyjne o tej tematyce, np. coroczny ekopiknik na Podzamczu. Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania od ponad trzech lat prowadzi cykl warsztatów dla dzieci i młodzieży szkolnej „Miniwysypisko” na temat prawidłowej segregacji i zalet recyklingu. Wszystkie użyteczne informacje są dostępne na specjalnie stworzonej stronie internetowej: segregujna5.um.warszawa.pl.

Źródła: Strefa Miast