– Czwarta linia metra będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego Warszawy. Połączy 9 dzielnic, pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto, w tym linie kolejowe i arterie drogowe, stworzy dogodne węzły przesiadkowe – mówi Rafał Trzaskowski. – Planując kolejne linie metra, myślimy o transporcie publicznym jako o siatce połączeń. Komunikacja miejska w stolicy może funkcjonować tylko jako system naczyń połączonych – dodaje prezydent Warszawy.
Według przyjętych założeń, czwarta linia metra będzie dłuższa od dotychczasowych M1 i M2. Ma liczyć 26 km i mieć 23 stacje, w tym dwie wspólne z M2 i M3. Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. Na nowym odcinku zaplanowano kolejną stację techniczno-postojową oraz nową centralną dyspozytornię.
Zadaniem wybranego w postępowaniu projektanta będzie opracowanie stref wpływu budowy obiektów metra na sąsiednią zabudowę, wykonanie dokumentacji hydrogeologicznej oraz geologiczno-inżynierskiej, projektu koncepcyjnego, raportu wstępnego i końcowego. Prace przedprojektowe mają dać odpowiedzi na pytania, czy będzie możliwe wprowadzenie ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych. Ważne będzie również wykorzystanie rozwiązań proekologicznych, związanych m.in. z zaopatrywaniem w energię i ciepło, z wykorzystaniem wód opadowych.
Przetarg nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju peronów i hal odpraw, szczegółowej formy pawilonów wyjściowych stacji oraz zagospodarowania terenu. Takie elementy będą przedmiotem odrębnego postępowania.
Zgłoszone w przetargu oferty będą oceniane według kryterium cenowego (60 proc.) oraz kryteriów pozacenowych, np. dysponowania przez wykonawców osobami legitymującymi się dodatkowym doświadczeniem (ponad to wymagane).