– Najbardziej nie mogłem znieść widoku starych jeżyckich secesyjnych kamienic upstrzonych krzykliwymi reklamami – mówi pan Łukasz, który interesuje się poznańską architekturą. – Dobrze, że wreszcie jest szansa na skuteczną walkę z bezprawnym zaśmiecaniem miejskiego krajobrazu.
Od 21 lutego w Poznaniu obowiązują przepisy, dzięki którym reklamy zainstalowane bez wymaganych pozwoleń i wbrew zapisom uchwały będą musiały zostać usunięte. Jeśli ich właściciele tego nie zrobią, narażą się na wysokie kary.
– Poznaniacy cenią sobie porządek i estetykę. Wejście w życie uchwały ułatwi nam walkę z istniejącymi już nielegalnymi nośnikami i pozwoli wkomponować w przestrzeń publiczną nowe, które nie będą zaburzały estetycznego ładu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, który od samego początku wspierał prace nad rozporządzeniem.
Uchwała jasno i wyraźnienie określa zasady i warunki umieszczania tablic reklamowych, obiektów małej architektury, a nawet ogrodzeń. Wraz z jej wejściem w życie miasto zyskało kompleksowe narzędzie do walki z billboardami i innymi nośnikami reklamowymi niekomponującymi się ze śródmiejską architekturą i krajobrazem.
Jak szybko zaczną znikać nielegalne płachty reklamowe? Wszystko w rękach specjalnie powołanego zespołu w wydziale wrbanistyki i architektury. Zbada on zgodność tablic reklamowych z nowymi przepisami. Będzie mógł też nakładać kary finansowe na podmioty instalujące nośniki niezgodne z uchwałą.
Nie trzeba jednak być urzędnikiem, by wesprzeć miasto w walce z ulicznymi straszydłami reklamowymi. Wystarczy kochać Poznań i nasz „porzundek” oraz wykazać się zaangażowaniem. Jak informuje miasto, poznaniacy sami mogą zgłaszać nośniki reklamowe wymagające weryfikacji pod kątem zgodności z uchwałą. Można to zrobić, wysyłając mejla na adres: krajobrazowa@um.poznan.pl. W treści należy wskazać dokładny adres nośnika, numer działki i dodać zdjęcie reklamy. Wkrótce zakazane nośniki reklamowe będzie też można zgłosić przez miejską aplikację SmartCity.
Wcześniej jednak lepiej samemu zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi nowych przepisów. Nie trzeba nawet czytać samego dokumentu, wystarczy „Szyldownik” – przewodnik po tym, jak zgodne z uchwałą powinny wyglądać reklamy. Można go ściągnąć ze strony: poznan.pl. Trwają też prace nad aktualizacją strony. Powstanie na niej zakładka „krajobrazowa” (www.poznan.pl/krajobrazowa), gdzie mieszkańcy i przedsiębiorcy znajdą informacje dotyczące zapisów uchwały