Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

- Żółwie i ślimaki mogłyby się ścigać z tramwajami kursującymi trasą kórnicką – śmieją się pasażerowie dojeżdżający na Górny Taras Rataj. Właśnie dlatego miasto podjęło decyzję o remoncie tej ważnej w komunikacji miasta trasy. Niebawem będzie to jedna z szybszych tras tramwajowych w mieście.

- Przebudowa trasy kórnickiej jest potrzebna z uwagi na jej bardzo zły stan. Już od długiego czasu tramwaje kursują tu z ograniczeniami prędkości ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przejazdu pasażerom - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Może nie tak szybko, jak pociągiem, ale zdecydowanie prędzej niż samochodem już niedługo będą mogli dojechać poznaniacy z centrum miasta np. na os. Lecha. W najbliższy poniedziałek rozpoczyna się bowiem remont trasy kórnickiej, po której tramwaje będą mogły jeździć znaczenie szybciej niż teraz.

Trasa była w opłakanym stanie

- Przebudowa trasy kórnickiej jest potrzebna z uwagi na jej bardzo zły stan. Już od długiego czasu tramwaje kursują tu z ograniczeniami prędkości ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przejazdu pasażerom - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

- To część większego zadania, jakim jest przebudowa tras tramwajowych na Górnym Tarasie Rataj. Zostało ono podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Przebudowa trasy kórnickiej musiała być skoordynowana nie tylko z pozostałymi zadaniami w ramach całej inwestycji, ale także z modernizacją ronda Rataje i fragmentów torowisk na ulicach Krzywoustego i Jana Pawła II. Kolejność realizacji poszczególnych zadań nie jest przypadkowa. Uwzględnia zarówno możliwości korzystania z komunikacji tramwajowej przez mieszkańców Rataj, jak i kalendarium działań, jakie Miasto zobowiązało się wykonać w związku z dofinansowaniem projektów z funduszy unijnych – wyjaśnia dyrektor ZTM.

Rowerzyści też cię ucieszą

Remont torowiska powinien zadowolić nie tylko pasażerów tramwajów, ale i rowerzystów. Władze miasta zdecydowały się bowiem przy okazji kładzenia nowych torów zadbać także o to by wzdłuż trasy powstały nowe, komfortowe drogi rowerowe.

- Podpisaliśmy umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą, który nie tylko zajmie się wysłużoną trasą tramwajową, ale i rozbudową dróg rowerowych, chodników oraz układu drogowego w ramach tzw. ringu Łacina - wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.

- Inwestycja rozpocznie się od rozbiórki mocno zużytego już torowiska i sieci trakcyjnej. Cała trasa o długości blisko dwóch kilometrów zostanie kompleksowo przebudowana. Zakładamy, że prace zakończą się jesienią przyszłego roku i pasażerowie będą podróżować wygodną, bezpieczną trasą - dodaje przedstawiciel spółki PIM.

Oprócz nowego torowiska, dzięki któremu bimby będą jeździć ciszej i sieci trakcyjnej na os. Polanka pojawią się nowe perony przystankowe tak, by odpowiadały one potrzebom osób niepełnosprawnych.

Nim jednak poznaniacy będą mogli cieszyć się odnowioną infrastrukturą czekają nas zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej.

Jak będziemy jeździć po Ratajach podczas remontu?

Zmiany w komunikacji tramwajowej będą dotyczyły linii numer 5 i 18. „Piątka” z ronda Rataje będzie kursować ulicami Zamenhofa i Hetmańską do Unii Lubelskiej, z kolei „osiemnastka” od przystanku Piaśnicka Rynek pojedzie przez Chartowo, Żegrze, Hetmańską i Zamenhofa do ronda Rataje, a następnie stałą trasą przez Królowej Jadwigi, most Dworcowy, Kaponierę i Dąbrowskiego na Ogrody. Linia nr 17 będzie zawieszona.

W celu umożliwienia jak najłatwiejszych przesiadek pomiędzy liniami numer 1 5, 11 i 18 obsługującymi Górny Taras Rataj ich rozkłady zostały skoordynowane. Z jadącego z Franowa tramwaju nr 1 na rondzie Żegrze/rondzie Starołęka można się będzie przesiąść na „piątkę”, a z linii nr 18 na „jedenastkę". Pozwoli to na podwojenie oferty przewozowej dla osiedli położonych na Chartowie i Żegrzu.

Komunikację zastępczą zapewnią linie autobusowe 154 i 190, które zostaną poprowadzone ulicami Anny Jantar i Brneńską, a następnie przez Milczańską i Inflancką na Chartowo i Żegrze. Relację Dworzec Rataje - os. Czecha dodatkowo wzmocni wydłużona linia nr 190. Będą z niej mogli skorzystać między innymi studenci z Rataj, chcący dojechać na Kampus UAM Morasko. Warto także pamiętać o możliwości przejazdu pomiędzy os. Czecha a Dworcem Rataje autobusami numer 152, 162, 166, 181 i 196 kursującymi ulicą Piłsudskiego oraz kursującymi ulicą Baraniaka do Śródki liniami numer 157 i 184.

Przebieg zmienionych linii:

Linia nr 5 - przebieg trasy od 17 października

GÓRCZYN - Głogowska - Królowej Jadwigi - Rondo Rataje - Zamenhofa - Hetmańska - UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 18 - tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg trasy od 17 października

FRANOWO - Szwajcarska - Piaśnicka - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - Zamenhofa - Krzywoustego - Królowej Jadwigi - Matyi - Roosevelta - Dąbrowskiego - OGRODY

Linia nr 17 - zawieszona

Linia nr 154 - nowa trasa od 17 października

SPŁAWIE - Szczepankowo - Ługańska - Krzywoustego - Wiatraczna - Chartowo - Piaśnicka - Inflancka - Milczańska - Brneńska - Jantar - Krzywoustego - RONDO RATAJE

Powrót:

RONDO RATAJE - Jana Pawła II - Krzywoustego - Jantar - Brneńska - Milczańska - Inflancka - Piaśnicka - Chartowo - Bobrzańska (dawniej: Krzywoustego Wiadukt) - Krzywoustego - Ługańska - Szczepankowo - SPŁAWIE

Linia nr 190 - wydłużona trasa od 17 października

OS. SOBIESKIEGO - Jaroczyńskiego - Wojciechowskiego - Piątkowska - Słowiańska - Szelągowska - Garbary - Królowej Jadwigi - Krzywoustego - Jantar - Brneńska - Milczańska - Inflancka - Piaśnicka - Chartowo - Żegrze - BOBRZAŃSKA (dawniej: Krzywoustego Wiadukt)

Źródła: Strefa Miast