Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Nie trzeba iść na wystawę ani przeszukiwać internetu, by poznać historię poznańskiej komunikacji miejskiej. Wystarczy wsiąść do tramwaju. Poznańskie MPK testuje nowe materiały obiciowe i fotele w jednej z bimb są obleczone w fotografie.

Fotografie użytkowanych kiedyś i dzisiaj pojazdów MPK Poznań znalazły się na siedzeniach w tramwaju Moderus Gamma (numer boczny 628). Poznański przewoźnik rozpoczyna testy kolejnych materiałów obiciowych, przedstawiając w nietypowy sposób historię komunikacji miejskiej.

Jest dorożka z 1845 r. oraz pierwszy tramwaj konny, który na ulice miasta wyjechał 15 lat później. Swoje miejsce na tramwajowym fotelu znalazła też maltanka i autobus elektryczny z 2019 r. By zobaczyć zdjęcia, trzeba natrafić na wagon o numerze bocznym 628. To Moderus Gamma.

– To przedsięwzięcie to kontynuacja prowadzonych testów siedzeń, poznawania możliwości, jakie dają nam nowe technologie, a jednocześnie możliwość przybliżenia pasażerom historii komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Do tej pory tramwajowe siedzenia były monotonnie zielone. Teraz jest szansa, że w tramwajach i autobusach zrobi się bardziej kolorowo.

– Prezentacja zdjęć na siedzeniach jest możliwa dzięki zastosowaniu tkaniny nadrukowywanej. Jako pierwsi na świecie jesteśmy w stanie nadrukować zdjęcia na tkaninie, wykorzystując aż do 90 tys. kolorów – mówi Oskar Górski, przedstawiciel firmy Camira Fabrics, która jest partnerem projektu.

Zdjęcia na fotelach to nie wszystko. Bardziej dociekliwi pasażerowie mogą zapoznać się bliżej z tym, co tramwajowa galeria przedstawia. Obok każdego siedzenia ze zdjęciem znajduje się ramka, w której umieszczono kod QR. Po jego zeskanowaniu na ekranie smartfona pojawi się strona z informacjami o historii poznańskiej komunikacji miejskiej.

„Dziś po raz pierwszy w Poznaniu omnibus odbywał kurs pomiędzy dworcem kolei żelaznej a podobno mostem Chwaliszewskim. Uważaliśmy, że z powodu znacznej pochyłości, którą na tej drodze pokonywać przychodzi, zadnie koła omnibusu są bardzo znacznie wyższe od przednich. Omnibus ciągnęła para koni” – to tylko jedna z wielu ciekawych historii tramwajów w Poznaniu. Są też informacje dotyczące współczesnego taboru.

Choć pomysł z umieszczaniem fotografii na fotelach wydaje się ciekawy i oryginalny, nie oznacza to, że podobne siedzenia trafią do pozostałych tramwajów. – Oprócz materiału ze zdjęciami w tramwaju poznańskiego MPK są testowane dwie inne tkaniny. Niebawem w tym samym tramwaju zamontujemy siedziska ze sztucznej skóry – mówi przedstawiciel producenta tkanin.

Jak się dowiedzieliśmy, w testowym tramwaju zainstalowane będą też fotele z miękką pianką pod obiciami. Dzięki temu ma być wygodniej.

– Przed podjęciem decyzji o zmianie wymogów związanych z siedzeniami do nowo kupowanych pojazdów chcemy sprawdzić, jakie materiały są dostępne na rynku i jak sprawują się podczas codziennej eksploatacji – wyjaśnia Krzysztof Dostatni z MPK. – Musimy wiedzieć, czy łatwo je utrzymać w czystości, czy są odporne na zabrudzenia, czy są wytrzymałe, odporne na ścieranie, blaknięcie i wybarwianie.

Czy sami pasażerowie będą mieli wpływ na to, na jakich siedzeniach będą podróżować? Oczywiście. Mogą wypowiedzieć się w specjalnej ankiecie umieszczonej na stronie: mpk.poznan.pl. Zaprezentowano w niej różne wzory, które można oceniać pod względem estetyki, komfortu, jakości wykonania. Jest też miejsce na wyrażenie bardziej szczegółowych uwag.

Źródła: Strefa Miast
Tags:
  • tramwaje