– Z roku na rok przeznaczamy coraz więcej środków na poprawę bezpieczeństwa pieszych, w tym właśnie na doświetlanie przejść. W 2022 r. wydaliśmy na to ok. 600 tys. zł, w 2023 r. już ponad 1 mln zł. W tym roku zarezerwowaliśmy na ten cel ponad 2 mln zł. Doświetlając kolejne przejścia, poprawiamy widoczność pieszych – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
W zeszłym roku podpisano umowy na montaż dodatkowego oświetlenia na 24 przejściach dla pieszych. Większość prac została zakończona w 2023 r. Na początku tego roku doświetlonych zostało osiem kolejnych zebr. Znajdują się one na: ul. Umultowskiej (pomiędzy przystankami os. Batorego Pływalnia), ul. Bobrzańskiej (przy Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej), ul. Kurlandzkiej (przy skrzyżowaniu z Dziadoszańską), ul. Bobrzańskiej (przy JRG-7), ul. Piaśnickiej (przy Orlim Gnieździe), ul. Głównej (przy sklepie Aldi), ul. Głuszyna 134 (przy przystanku Głuszyna), ul. Garaszewo (przy Rudzkiej). Trwają jeszcze prace na ul. Naramowickiej (przy skrzyżowaniu z Migdałową) oraz ul. Krygowskiego (przy parkingach Wydziału Geografii UAM).
– W tym roku planujemy poprawić bezpieczeństwo pieszych na kolejnych 26 zebrach. Prace wykonujemy w ramach miejskiego programu doświetleń, z którego rady osiedli otrzymują 50 proc. dofinansowania. Na tegoroczne doświetlenia wydamy 2,1 mln zł – mówi Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.
O dofinansowanie ubiegały się 33 rady osiedli. Do realizacji w tym roku wybrano 26 przejść. Zostało już ogłoszonych pierwszych siedem przetargów. Dotyczą one przejść na ul. Murawa (przy Hercena), ul. Sianowskiej (przy Kościerzyńskiej), ul. Mieleszyńskiej (przy Otwartej), ul. Strzegomskiej (na wysokości ul. Gałczyńskiego), ul. Inflanckiej (przy Przedszkolu nr 53 im. Koszałka Opałka), ul. Literackiej (przy wjeździe w ul. Ludwiki Dobrzyńskiej-Rybickiej), al. Niepodległości (przy ul. św. Barbary). Kolejne przetargi są w przygotowaniu.
Zarząd Dróg Miejskich doświetla każdego roku co najmniej kilkanaście zebr. Montowane na niższych słupach oprawy kierują strumień światła pod odpowiednim kątem bezpośrednio na przejście dla pieszych. Dzięki temu przechodząca przez jezdnię osoba jest po zmroku lepiej widoczna dla zbliżającego się kierowcy, a co za tym idzie bezpieczniejsza.