Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Lublin już dziś spełnia przewidziany w ustawie o elektromobilności dopiero na 2028 r. 30 proc. próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w flocie transportu miejskiego. A z roku na rok te proporcje rosną. Obecnie pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34 proc. taboru. To blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Pod koniec wakacji do Lublina trafi pierwszy autobus wodorowy. Właśnie rozpoczął się test kolejnego.

Lublin rozpoczyna testy kolejnego autobusu wodorowego, które potrwają do 3 lipca

Test autobusu wodorowego

Lublin rozpoczyna testy kolejnego autobusu wodorowego, które potrwają do 3 lipca. Tym razem pasażerów będzie woził NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Ten ekologiczny pojazd trafi do obsługi linii 1, 3, 4, 7 oraz 44.

– Kolejne testy autobusu zasilanego wodorem umożliwią jego sprawdzenie w warunkach lubelskich oraz zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji. To szczególnie ważne, ponieważ od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską, będąc liderem elektromobilności. Już z końcem wakacji do Lublina trafi pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek. Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linie komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut.

– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „minielektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Stworzyliśmy najbardziej ekologiczny autobus na wodór. To pojazd napędzany zielonym wodorem. NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, bo likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5 – mówi Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.

– Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, Polska – podobnie jak inne państwa członkowskie Unii Europejskiej – została zobligowana do tego, by w szybkim tempie odchodzić od spalania węgla i gazu. Jednym z kluczowych i istotnych kierunków, wydaje się być zastosowanie technologii opartych właśnie na wodorze – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin Sp. z o.o.

By zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym spółka PAK-PCE Stacje H2 zbuduje zewnętrzną stację tankowania wodorem, która będzie sąsiadować z zajezdnią przy ul. Grygowej. Obiekt powstanie do końca czerwca 2024 r. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. Był to pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup autobusu wodorowego przez Miasto Lublin. Podobne, zewnętrzne stacje spółka zbuduje we Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku i Gdyni.

Lublin doceniony za zrównoważoną mobilność

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wspólnie z Polityką Insight doceniła Lublin za działania na polu zrównoważonego transportu. W opublikowanym „Rankingu miast zrównoważonej mobilności” Lublin zajął II miejsce w kategorii „Transport Zbiorowy” i znalazł się w pierwszej piątce obok Warszawy, Łodzi, Gdyni i Poznania.

– Lublin od lat z sukcesem rozwija zrównoważoną mobilność. Składa się na nią bardzo wiele działań, a główny nacisk kładziemy na rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej. Wieloletnie inwestycje w nowoczesny tabor sprawiają, że Lublin jest w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce oraz w Europie. Stawiamy sobie bardzo wysokie cele dotyczące rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta strategia rozwoju elektromobilności oraz realizowane inwestycje w tym obszarze. Otrzymane wyróżnienie potwierdza słuszność naszych działań i stanowi odpowiedź na oczekiwania i wyzwania XXI wieku, czyli dbałość o środowisko naturalne i stosowanie technologii opartych na ekologicznych rozwiązaniach – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Źródła: Strefa Miast