W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady o łącznej długości 700 m. Zmieszczą się na nich dodatkowe tory kolejowe i nowy przystanek Kraków Grzegórzki, na którym zatrzymywać się będą pociągi aglomeracyjne. Pod torami, między filarami nowych konstrukcji, powstała nowa, wolna przestrzeń o powierzchni 20 000 m2. Właśnie ruszyły prace nad jej zagospodarowaniem.
– Umowa dzierżawy dotyczy pierwszego odcinka wzdłuż ulicy Blich, od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej. Dzięki temu będziemy go mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego, tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach – mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Głównym założeniem projektu jest stworzenie nowej zielonej przestrzeni publicznej – parku Kolejowego. W projekcie zapewniono połączenie piesze i rowerowe wzdłuż inwestycji kolejowej, dzięki czemu krakowianie będą mogli bez problemu przedostać się na drugą stronę. Mieszkańcy zdecydowali o podziale parku na strefy z jak największym udziałem zieleni. Projekt uwzględnia też stworzenie ścieżki edukacyjnej dotyczącej historii rozwoju transportu kolejowego w Polsce wraz z identyfikacją graficzną, która dodatkowo ożywi jednokolorową nawierzchnię i betonowe elementy estakady.
Pierwszy etap prac
Pierwszym krokiem są roboty ziemne, takie jak przyłącza wodno-kanalizacyjne, czy instalacje elektryczne pod przyszłe oświetlenie. W ramach tego etapu powstanie: strefa izolacyjnej zieleni i ogród sensoryczny, które zminimalizują natężenie hałasu; plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego i psi park. Koszt pierwszego etapu prac wyniesie ponad 3 mln zł.
– Powstanie tu m.in. plac zabaw o nietypowej formie, nawiązującej do kolei – zapowiada Aleksandra Mikolaszek z Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie. – Znajdzie się tam urządzenie wielofunkcyjne, przypominające formą pociąg wchodzący w skład taboru Kolei Małopolskich, stacje kolejowe znajdujące się na trasach Kolei Małopolskich z towarzyszącymi im elementami charakterystycznymi dla okolic, w których się znajdują, jak np. chata bronowicka czy kopiec Krakusa.
Wszystko w otoczeniu zieleni wysokiej i niskiej, a także roślin miododajnych zlokalizowanych w najbardziej słonecznych miejscach tworzących ogrody sensoryczne. Docelowe zagospodarowanie parku zielenią i całą infrastrukturą rekreacyjną wykonane zostanie, w miarę pozyskania niezbędnych środków finansowych – w przyszłorocznym budżecie musi znaleźć się na ten projekt jeszcze 7 mln zł. Miasto chce udostępnić krakowianom park w przyszłym roku.
Obecnie przygotowywana jest również dokumentacja dla samego ciągu pieszo-rowerowego, który połączy ul. Grzegórzecką z ul. Miodową. Równolegle opracowywane są dokumenty dla całego zagospodarowania parku kolejowego na tym samym odcinku.