– Trzy lata temu rownież zdecydowaliśmy się na formułę najmu długoterminowego – mówi Tadeusz Trzmiel, prezes zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A. – Przyjęty okres jest optymalny ze względu na dynamiczne tempo rozwoju technologii napędów pojazdów elektrycznych oraz zwiększającej się stale oferty rynkowej. Nasze założenia pozytywnie zweryfikował czas, dlatego i tym razem zdecydowaliśmy się na taki sam okres kontraktowania.
Ogłoszony przetarg umożliwia udział w programie „Mój elektryk”. Pozwoli na uzyskanie przez uprawnione jednostki dotacji. W obecnej grupie przetargiem objęto najem 96 pojazdów w 16 różnych kategoriach, które wskazali uczestnicy grupy. Auta osobowe do codziennych zadań jednostek miejskich to 71 sztuk, natomiast 25 sztuk to samochody dostawcze, głównie dla służb technicznych spółek miejskich.
Grupa zakupowa elektromobilności liczy w Krakowie 39 instytucji miejskich, wśród nich są m.in. MPK SA, MPEC SA, KHK SA, Urząd Miasta Krakowa, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Straż Miejska Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego, instytucje kultury i inne. Jej utworzenie związane było z wejściem w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 r. Zgodnie z jej zapisami poszczególne jednostki samorządu terytorialnego muszą zapewnić, że udział aut elektrycznych w ich flocie pojazdów służbowych będzie sukcesywnie wzrastał i do 2025 r. wyniesie 30 proc.
Kraków dba także o flotę niskoemisyjną pojazdów komunikacji miejskiej – wszystkie jeżdżące po mieście autobusy spełniają co najmniej wysoką normę Euro 5, po mieście porusza się 79 autobusów elektrycznych a od czerwca 2022 r. jeden z autobusów wodorowych Solarisa kursuje na krakowskiej linii nr 128.