Mieszkania komunalne należą do miasta lub gminy. Najemca, który chciałby je wykupić z bonifikatą musi mieć podpisaną umowę najmu lokalu na czas nieokreślony. Co więcej, mieszkanie, którego dotyczy wniosek, musi być wybudowane lub kupione przez gminę przed 1 stycznia 1999 roku. Oznacza to, że mieszkań nie będą mogli wykupić od gminy na przykład ci krakowianie, którzy mieszkają w nowych blokach komunalnych, które zostały wybudowane niedawno w rejonie ulicy Fredry, czy Smorawińskiego.
Lokator nie może być także właścicielem innych nieruchomości.
– Podczas ostatniej sesji rady miasta w 2022 roku, radni przyjęli uchwałę o sprzedaży części mieszkań komunalnych na rzecz najemców, czyli wracamy z bonifikatą 50-procentową – mówił Bogusław Kośmider, Zastępca Prezydenta Krakowa. – Wracamy do procesu, który został zatrzymany w 2016 roku. Wyzbywamy się mieszkań zamrożonych, to znaczy takich, w których nie zmieni się najemca, ponieważ mieszkają tam rodziny, mające prawo do lokalu przez zasiedzenie.
Wysokość bonifikaty zależy od stanu mieszkania, wieku budynku i czasu, przez jaki najemca użytkuje dane mieszkanie. Nieruchomość wyceni rzeczoznawca. Kwota sprzedaży lokalu może zostać zapłacona jednorazowo lub rozłożona na oprocentowane raty. Zapisom uchwały nie podlegają mieszkania wynajmowane w ramach programu „Mieszkanie za remont”.
Kraków chce inwestować środki w mieszkalnictwo
Pieniądze, które zasilą w ten sposób budżet miasta, mają być przeznaczone na remont innych mieszkań lub budowę nowych.
– Lepiej, żeby te mieszkania były remontowane i obsługiwane finansowo, a gmina miała z tego korzyść w postaci strumienia pieniędzy. Z socjalnymi mieszkaniami dajemy sobie radę poprzez remonty pustostanów. Natomiast w przypadku tych o umiarkowanym czynszu, potrzeba więcej środków – dodaje Bogusław Kośmider.
Jak złożyć wniosek?
Aby ubiegać się o możliwość wykupienia mieszkania z bonifikatą, należy pobrać i wypełnić wniosek oraz oświadczenie. Dokumenty trzeba złożyć w Zarządzie Budynków Komunalnych – osobiście (w wybranym punkcie) lub pocztą:
- ZBK (główna siedziba) ul. Bolesława Czerwieńskiego 16, 31-319 Kraków
- Biuro Obsługi Mieszkańców nr 1, Rynek Kleparski 4, 31-150 Kraków
- Biuro Obsługi Mieszkańców nr 2, ul. Królewska 25, 30-040 Kraków
- Biuro Obsługi Mieszkańców nr 3, ul. Zamoyskiego 3, 30-519 Kraków
- Biuro Obsługi Mieszkańców nr 4, os. Centrum C 10 B, 31-931 Kraków
- Biuro Obsługi Mieszkańców nr 5, os. Na Stoku 1 31-701 Kraków
- Biuro Obsługi Mieszkańców nr 6, pl. Na Groblach 7, 31-101 Kraków
W razie wątpliwości można skontaktować się z ZBK – nr tel. 12 616 61 77 lub 12 616 61 80.
Termin składania wniosków upływa 31 grudnia.